Bekende gokmerken als Toto en Betcity hebben verboden reclame gemaakt voor gokken rondom het wk-voetbal in Qatar. Zo adverteerden ze bijvoorbeeld op Scorito, een populaire website om te gokken op wk-pools. Honderdduizenden websitebezoekers zagen die advertenties op Scorito, totdat toezichthouder de Kansspelautoriteit ingreep.
Dat meldt de NOS op basis van eigen onderzoek. De Kansspelautoriteit heeft de gokbedrijven een ultimatum gesteld, waarna zij gestopt zijn met adverteren. Volgens de NOS volgen er mogelijk nog boetes in deze zaak.
Zijn voetbalpools games?
De reden dat de Kansspelautoriteit ingrijpt, is omdat de toezichthouder van mening is dat voetbalpools in de categorie games vallen. Bedrijven mogen geen gokadvertenties laten zien bij games.
Toto en Betcity, bedrijven die adverteerden rondom de wk-pools, reageren tegenover de NOS verrast. Zij zijn het niet eens met de redenatie van de toezichthouder. Zo zegt Betcity wk-pools-websites niet als online games te zien en heeft het bedrijf naar eigen zeggen analyses gemaakt die zouden aantonen dat de reclames weinig jongvolwassenen bereiken. Het bereik in gevoelige leeftijdsgroepen ligt vast in reclame-eisen van de overheid.
Opvallend genoeg is ook de Nederlandse Loterij, een staatsbedrijf, de fout ingegaan met gokken op wk-pools. Toto, een merk van Nederlandse Loterij, adverteerde rondom dit onderwerp maar is zich van geen kwaad bewust. Een woordvoerder laat Adformatie weten: 'Toto heeft na een verzoek van de Ksa reclame verwijderd van deze website. De Ksa blijkt deze site te zien als een game, Toto als een promotioneel kansspel waarbij reclame is toegestaan. Omdat Toto zich aan de wet wil houden, is de reclame verwijderd en heeft Toto de Ksa om verduidelijking van hun visie gevraagd.'
Verbod in de maak
De Kansspelautoriteit is blij dat de bewuste reclames inmiddels offline gehaald zijn. De toezichthouder zegt tegenover de NOS ook andere overtredingen aangekaart te hebben. Zo riep een gokbedrijf op sociale media op om te gokken tijdens wk-wedstrijden en zette een ander merk een bekende Nederlander in om reclame te maken voor het wk. Sinds 1 juni mogen bedrijven geen bn'ers meer gebruiken voor gokreclames.
De overheid werkt achter de schermen aan een veel breder gokverbod. Het is daarom mogelijk dat merken dit wk-voetbal voor het eerst én voor het laatst op legale wijze mogen adverteren rondom online gokken. Al is het zeker nog geen gelopen race. Er is veel verzet tegen het gokreclameverbod, onder andere van gokmerken, de KNVB, tv-bedrijven en uitgevers. Zij vrezen dat online gokkers bij een verbod overstappen op illegale websites. De overheid pleit voor een verbod om online gokken minder aantrekkelijk te maken, want ze is geschrokken dat de legalisering vorig jaar geleid heeft tot forse stijging van onlinegokbestedingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!