Nieuwe merkkoers
Begin 2018 geloofde Van Dobben dat een nieuwe koers nodig was. Samen met Alfred werd het authentieke, iconische karakter van het merk weer naar boven gehaald. Er kwam een brand book met guidelines voor alle merkuitingen, van de stand op de Horecava en trade advertising tot social media en POS. Alles vanuit een nieuwe pay-off: Ouderwets lekker. Sinds 1945.
Hoe verkoop je meer bitterballen in meer cafés?
Vanuit die nieuwe koers moest er een horeca-activatie komen voor hét iconische Van Dobben product: de bitterballen. Hoe krijg je café-eigenaars in home town Amsterdam zo ver dat ze Van Dobben weer vaker op de kaart zetten én zorg je er meteen voor dat ze meer bitterballen verkopen? Daarvoor moet je eigenlijk in het café zichtbaar worden met Van Dobben bitterballen. Maar cafés zitten niet te wachten op communicatiemateriaal van merken in en om hun café. Daarom draaiden we het om: we boden cafés die Rondje Van Dobben gingen verkopen hun eigen campagne aan. Een campagne voor ons product, natuurlijk.
Iconisch en praktisch tegelijk: Rondje van Dobben
Alfred bedacht het ‘Rondje van Dobben’: het iconische, ronde bitterballenschaaltje van Van Dobben werd de held van de campagne. Rondje Van Dobben is een concrete, praktische bestelling die een klant in een café kan doen. Een tastbaar product waarmee we klanten in en rond deelnemende cafés kunnen verleiden.
Een iconische Van Dobben tram op routes langs cafés
Een maand lang reed op routes langs de 25 deelnemende cafés in Amsterdam een Van Dobben tram, die compleet omgestickerd was tot een klassieke jaren ’50 tram. Zo werd ‘Ouderwets lekker. Sinds 1945’ zichtbaar gemaakt en direct gekoppeld aan de ouderwetsche slogan ‘Geef eens een Rondje van Dobben’.
Elk café zijn eigen mobiele campagne
Elk van de deelnemende cafés kreeg vervolgens dankzij maatwerk van digital media agency Addurance een eigen geofencing campagne: display bannering en Facebook advertising maakten iedereen in de directe omgeving van het café lekker voor een Rondje Van Dobben. Daarbij werd ingespeeld op de associatie tussen mooi zomerweer en bitterballen op het terras: alleen als het meer dan 20 graden was én het borreltijd was, werden de uitingen uitgeserveerd. Met natuurlijk een click-out naar een Google Maps wandelroute naar het juiste café.
Concreet verkeer, concrete omzet
De campagne leverde aantoonbaar klanten aan de cafés. Dit was niet alleen zichtbaar in de click-through van de banners en de geserveerde routes naar Van Dobben cafés. Veel cafés rapporteerden spontaan aan de buitendienst dat er ‘klanten om een Rondje Van Dobben kwamen vragen’. En cafés waren meer dan ooit bereid het POS neer te zetten, dat de buitendienst in nauwe samenwerking met de cafés had ontwikkeld. Zodat hun klanten getriggerd werden om een Rondje te bestellen.
Buitendienst verkoopt Van Dobben aan meer cafés
Met het succes van deze campagne onder de arm, kan de buitendienst nieuwe cafés benaderen. ‘Een eigen mobiele mini-campagne’ is, naast klassieke POS-materialen, een interessant aanbod voor nieuwe café-eigenaars. Een directe beloning voor het opnemen van Rondje Van Dobben op het menu.
Over Alfred:
Alfred houdt van onthoudbaar. Onthoudbare ideeën laten alle middelen bij elkaar optellen, zelfs in de split second die je op mobiel hebt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!