Flower Farm weer terug op de buis met nieuwe commercial

Margarinemerk zag onlangs miljoenste kuipje over de toonbank gaan.

Flower Farm

The Flower Farm is sinds vandaag terug op de buis met een nieuwe campagne. In beeld een jonge vrouw die bewuste keuzes maakt. Palmolie gaat er bij haar niet meer in, daar is ze nogal duidelijk in. Daarom kiest ze voor The Flower Farm, want die margarine is gegarandeerd palmolie-vrij. 'En daarmee', zo klinkt het, besparen ze kilo's palmolie. 'Stel je voor dat iedereen dat gaat doen...?' 

 

Meer dan miljoen kuipjes verkocht

The Flower Farm heeft binnen een jaar na introductie meer dan 1 miljoen kuipjes langs de kassa zien gaan, bleek onlangs. 'Mooi om te merken niet alleen te staan in de strijd tegen ontbossing van het regenwoud. Het terugdringen van het gebruik van palmolie is daarin een belangrijk middel. Zelfs nu nog wordt tropisch regenwoud ontbost voor de aanleg van oliepalmplantages', reageerde oprichter Marcel van Wing.

'Margarine zonder palmolie heeft effect', zegt Van Wing. 'Zo ontneem je met een gezin van vier, per jaar, zelfs meer dan 10 kilo palmolie uit de palmolievraag. En als je weet dat voor die 10 kilo meer dan 30 vierkante meter oliepalmplantage nodig is om dat te maken, dan weet je dat alleen al het smeren van The Flower Farm er echt toe doet.' Met deze miljoen verpakkingen heeft The Flower Farm naar eigen zeggen 40.500 kg palmolie en daarmee 11.000 m2 oliepalmplantages bespaard.

Van Wing is bezig met meer palmolievrije producten. 'Met het miljoenste pakje binnen een jaar, zijn we niet meer weg te denken uit het koelschap van de supermarkten. Maar het betekent ook dat er ruimte is voor meer producten van The Flower Farm.'

Duurzame plantages

De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde eind vorig jaar dat de reclame-uitingen van The Flower Farm misleidend zijn. Claims dat palmolieproductie het leefgebied van orang-oetans aantast en dat een consument die een jaar lang palmolievrije margarine eet, 30 vierkante meter regenwoud spaart, kloppen niet, aldus de RCC. The Flower Farm ging voorbij aan het feit dat er ook duurzame palmolieplantages zijn, die gecertificeerde palmolie leveren, aldus de commissie.

The Flower Farm ging tevergeefs in beroep tegen de uitspraak, maar paste wel alle verpakkingen, televisiecommercials en berichten op sociale media aan.

'Palmolie leidt tot ontbossing, omdat voor de aanleg van oliepalmplantages regenwoud wordt gekapt. Dat is simpelweg een feit', stelt Marcel van Wing van The Flower Farm. Dat er ook gecertificeerde, duurzame palmolie bestaat, doet daar niets aan af, vindt hij. Van Wing meende destijds dat de onderneming die nuancering niet hoeft te maken.

Over de campagne:

Productiemaatschappij: Huub Lensvelt Creative & Director

Concept: Huub Lensvelt

Regie: Patrick de Zeeuw

Producer: Huub Lensvelt

DOP: Milan Amzic

Edit: Kim Hinrichs

Grading: Captcha! Rotterdam

Online: The Compound

Geluidsstudio: Postoffice

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie