Je ziet het steeds vaker: merken die een reis faciliteren in ruil voor content. Zo zocht TUI een blogger die content wil maken in de Dominicaanse Republiek. En de budgetmaatschappij Wow Air (die nu failliet is verklaard) was op zoek naar twee vriendinnen die al vloggend en bloggend willen rondreizen. Maar niet alleen reisorganisaties lanceren zo’n actie, ook bakfietsmerk Babboe heeft de smaak te pakken. Het merk stuurt een gezin twee weken lang op fietsvakantie.
In Amersfoort stapten ze vorige week op de fiets: Yuge en James uit Engeland. Hun twee peuters (2 en 3 jaar oud) zitten voorin. Ze gaan een tocht van ruim 600 kilometer tegemoet. De aanleiding van dit avontuur is de introductie van een nieuwe Babboe-bakfiets genaamd Slim Mountain, vertelt international brandmanager Rens Bosma. ‘Het model is niet alleen handig voor boodschappen doen of kinderen naar school brengen, ook is de fiets geschikt om lange afstanden en heuvelachtig terrein mee af te leggen. Vanuit die gedachten is het idee voor deze winactie ontstaan.’
Door de regen op de fiets
Yuge en James zijn, met hun twee peuters, de gelukkige winnaars. Zij zijn gekozen omdat ze twee kinderen hebben (‘drie kinderen passen ook in de bak, maar dat wordt misschien iets té gezellig’). Maar ook omdat ze ervaring met fietsvakanties hebben. ‘Het is toch een behoorlijke onderneming', zegt Bosma. 'Ik zag net op Instagram Stories dat ze nu met regenponcho's op de fiets zitten. Ja, daar moet je wel tegen kunnen.'
Het gezin fiets door Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Engeland. Deze route is gekozen omdat Babboe daar meer naamsbekendheid wil. Bosma: ‘Het bedrijf is in 2006 opgericht door twee gezinnen uit Amersfoort. Ondertussen groeit het merk razend snel; we verkopen niet alleen fietsen in Nederland, maar ook daarbuiten. Dit is een leuke campagne om ons internationaal op de kaart te zetten.’
Niet voor volgers of likes
Het gezin maakt tijdens de reis content, stuurt het op naar Babboe en de socialmediamanager bewerkt en plaatst het materiaal. De foto's en video's sponsort Babboe op sociale media. Ook verschijnt elke dag een blog van het gezin op de website. De campagne heeft niet als doel om meer likes of volgers te krijgen, zegt Bosma. ‘We willen vooral de fiets bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen.'
Ook mikt Babboe op free publicity. BBC heeft bijvoorbeeld een item over de avonturiers gemaakt. Het gezin komt nog een paar keer op de radio tijdens de reis.
Slapen in een boomhut
De campagne heeft Babboe zelfstandig opgezet. Het merk is sinds 2018 onderdeel van het fietsenconcern Accell (bekend van merken als Sparta en Batavus). 'Maar het is niet zo dat Accell zich bemoeit met de marketing van Babboe. Ze laten ons volledig los. Ik heb eerder het idee dat zij bij ons kijken hoe wij de marketing doen', aldus Bosma.
Hij laat weten dat het idee snel op tafel lag, maar de uitwerking veel tijd kost. Je moet aan allerlei dingen dingen: een noodnummer als het gezin hulp nodig heeft, de route uitstippelen en overnachtingen regelen. Bosma: ‘Wij houden ook rekening met wat de kinderen leuk vinden. De eerste nacht hebben ze in een boomhut geslapen. Dat levert voor ons ook leuke content op.’
Bosma heeft nog een tip voor marketeers: ‘Het is verstandig om een draaiboek mee te geven met daarin per dag de planning. Zorg dat de reizigers langs fotogenieke plekken komen, maar laat ze vrij in wat ze fotograferen. Dicteer bijvoorbeeld niet dat de fiets steeds op de foto moet, anders komt het nep over. Die vrijheid werpt zijn vruchten af: wij ontvangen nu veel meer foto's dan we hadden afgesproken.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!