Drie winnaars werden dit jaar onderscheiden met een gouden Esprix-award. Daarnaast reikte de jury negen zilveren zilveren en 21 bronzen awards uit. In totaal komt het aantal winnaars daarmee op 33, één meer dan vorig jaar. Pon’s Automobielhandel ging met drie Esprix naar huis, waarvan één goud. Doritos, bol.com, KPN, KWF en Opel vielen alle twee keer in de prijzen.
Bekijk hieronder de winnaars van de gouden, zilveren en bronzen Esprix.
Goud
Pay with views
Categorie: Innovation & Transformation
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam, Carat, iProspect, Isobar, Eboost
Opdrachtgever: Opel Nederland
Jury: ‘Views als currency. Een totaal nieuwe benadering van online adverteren. Zeer innovatieve en creatieve aanpak van Opel om mensen met views een auto te laten betalen. Ook is het een slimme manier om mensen in te zetten om content voor je te maken. Op die manier betrek je mensen actief bij het merk en verwerf je sympathie. De aankoopintentie en alle andere onderdelen van de purchase funnel zijn aantoonbaar toegenomen. Ook is veel publiciteit gegenereerd.’
Tevens bekroond met zilver in ‘Durables’.
Volkswagen Roboboy
Categorie: Durables
Bureau: Achtung! mcgarrybowen, Pink Rabbit, Robot Kittens, Moonfox (supported by Mister Today)
Opdrachtgever: Pon's Automobielhandel
Jury: ‘Een prachtige, geïntegreerde case. Buitengewoon creatief, met geslaagde executie en een mooie, emotionele en vernieuwende manier om product features over het voetlicht te brengen. Het is een kinderlijk simpel idee. Slim en innovatief. De campagne is volledig in stijl van Volkswagen gemaakt. Geen enkel ander merk had het op deze manier kunnen doen. Hoewel de autopakken niet nieuw zijn, is het toepassen van de app een gouden vondst. Ook de toepassing van de verschillende media binnen de hele campagne is uitstekend op elkaar afgestemd.
De resultaten van de campagne zijn goed. Er zijn 20.000 Roboboy-pakken opgehaald bij de dealer. De pakken werden bovendien een conversation piece. Een jaloersmakend creatief idee, dat qua resultaat overeind blijft. Een uitstekend voorbeeld van een innovatieve, out-of-the boxcampagne die goud verdient.’
Zo maakt geld gelukkig
Categorie: Financial
Bureau: Selmore, Vizeum, Jalt
Opdrachtgever: ASN Bank
Jury: ‘De campagne is creatief en mooi. Liefdevol én relevant. Het thema: “zo maakt geld gelukkig” is grappig en sterk. Knap dat het hier om een lange termijn campagne gaat. De invulling van het thema is geweldig gedaan, het is tot de bankpas aan toe doorgevoerd. De resultaten zijn goed. Elf procent groei, waarvan de helft jong. Dat is een mooi resultaat voor een bank, waar nieuwe klanten werven lastig is. Wel moet worden meegewogen dat ASN de trend mee heeft. Bureau en klant doen samen echt iets goeds voor het merk. De campagne is memorabel en knap doorvertaald. De creatie is sterk en jaloersmakend. Vanwege de kracht en consistentie van deze klassieke campagne is een beloning met goud op zijn plaats.’
Zilver
#playbold
Categorie: Fast moving consumer goods
Bureau: Fitzroy, OMD Nederland, Divimove
Opdrachtgever: Doritos, PepsiCo Nederland
Jury: ‘De campagne, gericht op jongeren, is al jaren consistent. Het thema ‘Playbold’ is uitdagend. De ideeën zijn mooi uitgewerkt, net over het randje. Daar houden we van. Slimme strategie, geweldige resultaten. De campagne #Playbold is dé manier om marketing te bedrijven. Een online case met effect op de winkelvloer.’
Bol.com - De Winkelwagen
Categorie: Retail
Bureau: Buutvrij for life, Schaalwerk, IOIA, Made for Digital, LEWIS Communications, RVDA
Opdrachtgever: bol.com
Jury: ‘Een jaloersmakend rond idee. Mooi uitgevoerd. Bol.com neemt in deze actie zichzelf niet serieus, de doelgroep daarentegen wel. Een creatieve manier om te laten zien wat het assortiment is. Bol.com heeft met deze met liefde gemaakte campagne de doelstellingen ver overtroffen en veel aandacht gescoord.’
Een Valentijn om nooit te vergeten Jury: 'Dit idee gaat echt over de proposities van het bedrijf en het past naadloos bij bol.com. Zeer herkenbaar. Het maakt de voordelen van bestellen bij bol.com zichtbaar. De case gaat ook over gedrag, en zet mensen in beweging; de Valentijndoos om jezelf cadeau te geven is erg gevat. Zo laat je sales op langere termijn groeien. Prima resultaten in combinatie met beperkt budget. Het aantal bestellingen met levering dezelfde dag is daadwerkelijk toegenomen.' |
Guide of Thrones, the fastest way to get up to speed with Game of Thrones
Categorie: Telecom & Utilities
Bureau: OMD, MediaMonks, J. Walter Thompson Amsterdam
Opdrachtgever: VodafoneZiggo
Jury: ‘Briljant staaltje creativiteit en technologie! Geweldig idee om een chatbot in te zetten voor een van de meest succesvolle series ooit. Innovatief en relevant. Ook het gebruik van emoji’s vindt de jury een leuke twist. Daar waar het kon, zijn aspecten uit de serie toegepast. Er zijn verhaallijnen bedacht en de niet-kijkers werden snel bijgespijkerd.’
Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht
categorie: Innovation & Transformation
Bureau: N=5, Mindshare Nederland
Opdrachtgever: KPN
Jury: ‘Met eigentijdse media wekt KPN de verhalen van mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt tot leven. Knap om de ‘saaie’ geschiedenis te vertalen naar een hedendaags medium voor educatie. De emotionele lading is pakkend, en de uitvoering prachtig. Tachtig procent van het budget is besteed aan content. Slechts twintig procent aan de verspreiding. Hét ultieme bewijs voor de maatschappelijke relevantie van de campagne. Een campagne waar jong en oud stil van wordt.’
Pay with views
Categorie: Durables
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam, Carat, iProspect, Isobar, Eboost
Opdrachtgever: Opel Nederland
PON Connected car
Categorie: Innovation & transformation
Bureau: Kraftwerk linked by Isobar, Branddoctors, SIOUX
Opdrachtgever: Pon's Automobielhandel
Jury: ‘Mooi slim uitgangspunt waar innovatie, data en sales hand in hand gaan. Het is een connected product, slimme dienst en nieuw business model tegelijk. Een slim instrument om autorijders vaker naar de dealer te krijgen. Knap om mensen het gevoel te geven dat ze bijzonder zijn. Retentie en klantwaarde zijn verdubbeld. Een strategische en relevante case die zilver waard is.’
Rulebreakers
Categorie: Durables
Bureau: Cheil Amsterdam
Opdrachtgever: Samsung Electronics Benelux
Jury: ‘Wat branded content betreft, een grootse prestatie. Deze acht films zijn verbluffend gemaakt vindt de jury. Je wordt er écht door gegrepen. Je blijft doorkijken als je er eenmaal een hebt gezien. De verhalen zijn divers, waardoor verschillende doelgroepen telkens uitstekend worden bereikt. En het product wordt nergens opzichtig gepushed.’
Vrij van bezet
Categorie: Small budget
Bureau: Lemon Scented Tea
Opdrachtgever: Amsterdams 4 en 5 mei comité
Brons
#hatersgonnalove - Tele2 geeft liefde aan online haters
Categorie: Telecom & utilities
Bureau: INDIE Amsterdam
Opdrachtgever: Tele2
#playbold
Categorie: B2C
Bureau: Fitzroy, OMD Nederland, Divimove
Opdrachtgever: Doritos, PepsiCo Nederland
Ben #ananas
Categorie: Telecom & utilities
Bureau: ETCETERA, Red Urban, Daybreak, Databay, DPPLR, Initiative
Opdrachtgever: Ben
CMOtalk
Categorie: B2B
Bureau: Energize
Opdrachtgever: Energize
'A comedian's worst nightmare'
Categorie: Not for profit
Bureau: Grey Amsterdam, Hummelinck Stuurman Theaterbureau, Chapter Amsterdam, Skybox, Linden & Barbosa
Opdrachtgever: FSHD Stichting
Het leven van een voetbalhesje
Categorie: Financial
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam, Pink Rabbit, MRTN, Studio Alfred, Massive Music, Crabsalad, Martijn van Broekhuizen
Opdrachtgever: ING Nederland
Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht
Categorie: Telecom & utilities
Bureau: N=5, Mindshare Nederland
Opdrachtgever: KPN
Kaan's Stream Store
Categorie: Financial
Bureau: Buutvrij for life, Big Shots, Amsterdam Sign Painters, This Page Amsterdam, Newslab
Opdrachtgever: ABN Amro
KWF kankerbestrijding lampionnencampagne 2017 (2x)
Categorie: Not for profit + B2C
Bureau: KAPOOOW, I Care Producties
Opdrachtgever: Kankerbestrijding Nederland
Miele PowerWash
Categorie: Durables
Bureau: Buutvrij for life, Schaalwerk, Since '88, MOJO
Opdrachtgever: Miele
Porsche - Into the Frame
Categorie: Durables
Bureau: Achtung! mcgarrybowen, Oxford House, Epidemic Sounds, David de Jong Photography, Egotribe
Opdrachtgever: Pon’s automobielhandel
ProRail: Verbindt. Verbetert. Verduurzaamt
Categorie: Employer branding & employee engagement
Bureau: Ogilvy & Mather Amsterdam, Initiative, Lab3, Lastpost, John Beckers, Paul Hensen Motion Graphic Design
Opdrachtgever: ProRail
Reinventing the World of Banking
Categorie: Employer branding & employee engagement
Bureau: UM Studio's, The Next Web
Opdrachtgever: ABN Amro
RouteTour
Categorie: Innovation & transformation
Bureau: Selmore, Digitas
Opdrachtgever: Skoda
Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn
Categorie: B2C
Bureau: Grey Amsterdam, Chapter & Motion Design, Skybox, Soundcircus, SOORTY, De Issuemakers, MeMo2, JC Decaux, Jean Mineur, DSM
Opdrachtgever: Sire
Six Minute Stories
Categorie: B2C
Bureau: DAWN, HAGENS
Opdrachtgever: Zorg en Zekerheid
Sociaal Afhaalpunt (2x)
Categorie: Small budget + Not for profit
Bureau: ETCETERA
Opdrachtgever: Zonnehuisgroep Amstelland
Stop de regelgekte!
Categorie: Not for profit
Bureau: ETCETERA & RED URBAN, OMD, DPPLR
Opdrachtgever: GGZ Nederland
Welcome Home
Categorie: Durables
Bureau: Ogilvy & Mather Amsterdam, Cam David, Pink Rabbit, Captcha!, Audentity, Mindshare Nederland
Opdrachtgever: Ford Nederland