Muziekkenners en reclamemensen geven hun visie op het belang van reclamemuziek door de jaren heen. Dit in het kader van de Reclamemuziek Top 40 die weer van start is gegaan. Stemmen op de beste reclamemuziek van de afgelopen 50 jaar kan nog tot en met 24 november op de website.
Adformatie ging in gesprek met Esmee Blom, teamlead merk & campagnes bij Plus en vroeg haar naar haar met relatie met muziek, Plus en de commercials. Bekende campagnes die uit de ‘koker’ van Blom komen zijn de Plus Goed eten-campagnes, bekend van de vele Gouden Loeki-nominaties de afgelopen jaren. Voor haar carrière bij de supermarktketen werkte ze bij Pearle en was ze onder andere verantwoordelijk voor de campagne met Jan Smit. Vorig jaar won Plus de reclamemuziek Top 40 Allertijden met het nummer van Joe Buck.
‘Heel erg belangrijk! In onze commercials vertellen we mooie verhalen die mensen raken. Muziek is daar onlosmakelijk mee verbonden. Muziek raakt mensen namelijk ook en door onze muziek komen onze verhalen nog beter bij mensen binnen.’
‘Dat is heel erg veranderd. Sinds drie jaar (Kerst ’17 voor de eerste keer) hebben we emotie toegevoegd aan onze commercials. En die emotie zit ook in de muziek. De weg die we zijn ingeslagen heeft ons geen windeieren gelegd, want sindsdien hebben we een lijst aan Gouden Loeki nominaties binnengesleept.
Soms kiezen we voor bestaande muziek in een nieuw jasje, zoals ‘She’s the One’, of zoals vorig jaar Kerst de franstalige versie van Stille Nacht gezongen door het Nederlands Kamerkoor. Wat we ook regelmatig doen, is het organiseren van een writer’s camp en dit levert echt pareltjes op. Wat denk je van ‘The way you take time’ van Joe Buck en ‘Back to you’ van Hannah Mae, waarbij de muzikanten volop in de spotlights kwamen. We hebben zelfs een eigen Spotify playlist.'
‘Dat is een gezamenlijk traject met ons bureau Wunderman Thompson en partners zoals Amp.Amsterdam en Massive Music. Al bij de interpretatie van de regisseur beginnen we met een Spotify playlist, waar we allemaal nummers aan toevoegen. Tijdens de shoot is dit een belangrijk gespreksonderwerp en ook in de edit-fase hebben we hier veel contact over met elkaar. Uiteindelijk moeten we met de bureaus samen verliefd worden op het betreffende nummer, en dat is tot nu toe altijd gelukt.’
‘De verwachtingen zijn bij Plus, door alle successen die we ermee behaald hebben, natuurlijk heel erg hoog. Muziek kan een commercial echt tot grote hoogte doen stijgen! Maar het is uiteraard niet vanzelfsprekend, de muziek wordt niet altijd een hit.’
‘Mijn persoonlijke favoriet is het nummer onder onze kerstcommercial van 2017 ‘To Build a Home’ van The Cinematic Orchestra. Dit was de eerste van de nieuwe richting en ik krijg nog steeds kippenvel als ik ‘m zie én hoor!’
Wat zijn de drie beste reclamenummers in campagnes ooit volgens jou?
Dat is de muziek bij de commercials van Levi’s, Chocomel en de Postbank.
‘Yogho Yogho! Zo irritant, maar bleef wel de hele dag in je hoofd hangen.’
‘Het belang dat we aan reclamemuziek hechten is al heel groot. Wel kijken we hoe we de muziek een steeds grotere rol kunnen geven binnen een campagne.’
‘Prijzen winnen is altijd leuk! het draagt bij aan de trots binnen het team maar ook binnen het hele bedrijf.’
‘Zeker! Ik geloof in de kracht van muziek en dat kan helaas ook de verkeerde kant op werken. Ik denk dan ook dat muziek niet te vertellend moet zijn, je moet iets overlaten aan de fantasie van de kijker.’
‘Daar hebben we natuurlijk op geproost met het team en met iedereen die eraan meegewerkt heeft. En het triggert ons om zo intensief met muziek in onze commercials bezig te blijven. Ook dit jaar staan we weer met maar liefst 5 nominaties in de lijst. Waarbij ‘We zullen doorgaan’ het misschien het beste gaat doen. Hiermee hebben we het sentiment tijdens de eerste coronagolf goed weten te pakken.’
Stem vandaag nog op de beste reclamemuziek ooit.
Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren de landelijke Reclamemuziek Top 40 aller tijden: de verkiezing voor de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. Breng vandaag hier nog je stem uit.
Stemmen kan tot en met 24 november. Op vrijdag 27 november zenden Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes de gehele lijst uit op NPO Radio 2 tussen 18.00 en 22.00 uur.
Lees ook:
-
Sander van Maarschalkerweerd, Sizzer, over het belang van reclamemuziek
-
Sietze Rademaker: 'Muziek kun je niet meer los zien van een grotere strategie'
-
Darre van Dijk, TBWA\Neboko: 'Muziek kan van een idee iets magisch maken'
-
Wim Ubachs vertelt hoe You Gotta Move de ruggengraat van de ANWB-campagne werd
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!