Carnaval staat weer voor de deur en een deel van de merken haakt in op het jaarlijkse volksfeest. Waar het ene bedrijf probeert te scoren met een eigen carnavalskraker, deelt een ander merchandise uit bij de dagelijkse boodschappen. Weer een ander heeft zelfs Klaas Dijkhoff zover gekregen mee te doen in zijn commercial. Adformatie presenteert de leukste merkactivaties van Carnaval 2024.
Febo en Flügel: 'Wie veel feest, moet goed eten'
Snackketen Febo en het drankje Flügel zijn naar eigen zeggen onlosmakelijk verbonden met het nachtleven, maar de merken hebben nog nooit samen carnaval gevierd. Daar moet met de lancering van de Febo Feestburger verandering in komen.
Het gaat om een extra dikke grillburger, op een roze sesambroodje met ijsbergsla en roze fritessaus. Er zit geen alcohol in het product, maar het lijkt erop dat de roze kleur moet verwijzen naar het Flügel-drankje.
Febo: 'Of je nu tijdens het uitgaan een 'diagonaaltje' wil trekken of met een dopje op je neus meeloopt in de polonaise; deze kleurrijke affaire tussen twee lovebrands voegt een feestelijke dimensie toe aan het carnavalsfeest. Want wie veel feest, moet ook goed eten.'
De burger is gedurende het carnavalsweekend verkrijgbaar bij Febo-vestigingen in Tilburg, Den Bosch en Zwolle. Het is niet bekend of er een reclamebureau bij de totstandkoming van de Feestburger is betrokken.
Lebara lanceert eigen carnavalskraker
Telecomprovider Lebara grijpt carnaval aan om een eigen muzieknummer uit te brengen, gemaakt door het karakter Mo Biel. Het nummer 'Houd 'm in oe broek' heeft een dubbelzinnige boodschap die kenmerkend is voor carnaval, maar het moet de luisteraar ook duidelijk maken dat carnaval leuker is als je feestviert zonder met je smartphone bezig te zijn.
Houd 'm dus lekker in je broek, dan raak je je toestel - als het goed is - ook niet kwijt. Het nummer is geschreven en geproduceerd door de artiesten Dylan Meischke en Vincent Claase en bevat volgens Lebara veel input van TikTok-volgers van het telecommerk.
Ook Malibu kiest voor een eigen nummer
Lebara is niet het enige merk dat hoopt te scoren met een carnavalskraker. Ook drankmerk Malibu trekt de stoute schoenen aan en lanceert een eigen nummer in samenwerking met Gullie. Deze Brabantse artiest werd vorig jaar bekroond met dé carnavalskraker van 2023. De lat ligt dus hoog. Het nummer van Malibu en Gullie heet 'Hos Hos Hos op Barbados'. In de bijbehorende videoclip drinkt men vanzelfsprekend Malibu, dat blijkbaar net het zetje geeft om voluit mee te zingen met zinnen als 'Ik vat de horens bij de koe en bestel een Malibu'.
Crocodile Agency bedacht en ontwikkelde de campagne.
Jan Linders geeft 'opstekers' weg
Jan Linders, franchiseondernemer van Albert Heijn, pakt als supermarkt in het zuiden steevast uit met carnaval. Dit jaar laat Jan Linders klanten sparen voor zeven 'opstekertjes', met daarop karakters, types en complimenten in de carnavalsfeer. Men kan de opstekertjes op het kostuum spelden of weggeven, zo luidt de boodschap. De spaaractie (bij elke dertig euro ontvangt de klant één opstekertje) geldt alleen voor Albert Heijn-supermarkten van Jan Linders.
De supermarkten van Jan Linders verkopen in de carnavalsperiode ook traditioneel 'Onze Trots'-producten, waaronder vlaaien, zuurvlees en verse soepen.
Bavaria strikt 'kroonprins' Klaas Dijkhoff
Een paar jaar geleden werd VVD'er Klaas Dijkhoff de kroonprins op het Binnenhof genoemd, en viel zijn naam veelvuldig als vermoedelijke opvolger van Mark Rutte. Maar Dijkhoff zei de politiek gedag en startte een bureau gericht op gedragsinzicht, strategie en positionering.
Wie denkt dat er geen ruimte voor lol is in het leven van de oud-politicus, zal gek opkijken bij het zien van Bavaria's carnavalscampagne. Dijkhoff himself laat zich letterlijk kronen tot kroonprins, prins pils of hoe we het ook willen noemen. Wat volgt is een geestig verhaal over hoe Dijkhoff als destijds politieke infiltrant moest voorkomen dat de overheid carnaval zou verplaatsen.
Betrokken bij de campagne zijn de bureaus Fama Volat, Zigt, Cutjongens en Ovide Agency.