Vanavond speelt Nederland de halve finale van het EK Voetbal tegen Engeland. Dat betekent Oranjekoorts onder voetbalfans en marketingprofessionals die druk nadenken of hun merk kan inhaken op de wedstrijd. Wie vindt er een haakje met Engeland? Adformatie zet de mooiste inhakers op een rijtje.
Heineken slaat de thee liever over
Als er één merk graag inspeelt op de actualiteit, dan is het Heineken. In dit geval helemaal, want het merk is een van de sponsoren van de KNVB. Niet zo gek dus dat Heineken - niet voor het eerst dit EK - een treffende socialmediapost publiceert over de Engelse voorliefde voor thee: 'Cup of tea?'. Heineken ziet liever 'de cup' onze kant op komen.
Een leuk detail is het getal 88 op het theelepeltje, vast en zeker een verwijzing naar toen Nederland in 1988 Europees kampioen werd.
Venco lust de Engelsen rauw
Ook dropmerk Venco speelt slim in op de halve finale. Populair in het assortiment is Engelse drop. Hartstikke lekker natuurlijk, en vandaag al helemaal. De leus 'We vreten ze op' behoeft dan ook geen verdere uitleg.
De campagne komt uit de koker van Fightclub en is te zien op sociale media en digitale reclameschermen in verschillende steden.
Aldi voelt 'm ook wel..
Ook Aldi gebruikt een dropgrap om Engelse drop aan te prijzen. Niet die van Venco, maar van een ander merk. 'Het is drop of d'r onder!', luidt de kreet van de super.
Staatsloterij weet raad met Engelse guards
Staatsloterij stuurt de verdediging van Engeland met dit filmpje van links naar rechts.
Engelsen afdrogen
Zoals Louis van Gaal het vanavond zou zeggen: we are going to dry jullie helemaal off! Hema voelt deze leus wel en plaatst 'm op Instagram, vergezeld door wat schappelijk geprijsde oranje handdoeken.
Nog meer thee
Dat Engelsen bekendstaan om hun theedrinken, is niet alleen Heineken opgevallen. Ook supermarktketen Plus kiest een theegrap om op sociale media te scoren. 'Oranje mag er weer thee-genaan!' luidt de kreet bij de afbeelding van een pakje zwarte Engelse melange.