Premium

Lachen met Volkswagen en de ballen van Hema: dit zijn alle EK-campagnes

Hema, Volkswagen, Jumbo, Albert Heijn, Plus, Lidl, ING, KPN, Staatsloterij en Grolsch juichen voor Oranje.

Er zijn weer veel BN'ers gestrikt rond de Oranje-campagnes dit jaar.

Nu het EK Voetbal echt voor de deur staat, druppelen de eerste Oranje-campagnes binnen. ING heeft samen met bondscoach Ronald Koeman de primeur met de eerste grote campagne rond het voetbaltoernooi, maar ook Plus pakt uit met de introductie van 'Buurthempies'. Jumbo lanceert een 360-campagne met Marco Schuitmaker en 'enkele helden uit 1988' in de hoofdrol, waar Albert Heijn de 'Oranje Spelerskaarten' introduceert.

Verder is natuurlijk 'Louis de kat' van KPN van de partij, heeft de Staatsloterij volkszanger Jan Smit gestrikt, zet Grolsch vier mannen (met bier) voor de buis, presenteert Volkswagen de Oranje Comedy Buzz, vraagt Hema aandacht voor 'ballen' en komt Lidl met een adaptatie uit het buitenland. 

Volkswagen brengt humor en voetbal samen

Volkswagen presenteert de Oranje Comedy Buzz, een humoristische voetbalpodcast om te luisteren 'onderweg naar het EK in Duitsland of gewoon in Nederland', aldus het automerk. De podcast wordt gepresenteerd door comedians Stefan Pop en Rayen Panday. 

Ook zijn grappenmakers als Ruben van der Meer, René van Meurs en Peter Heerschop te gast. Het idee en concept van de campagne komt uit de koker van merkactivatiebureau Kumpany.

De podcast wordt opgenomen in een rijdende Volkswagen ID Buzz en voor elke poulewedstrijd is er een nieuwe aflevering. De show wordt breed uitgerold op diverse kanalen via onder meer online video. 

Volkswagen: 'Met de podcast willen we de reis van de duizenden Nederlanders die naar Duitsland rijden nóg leuker maken. We hopen met de activatie de Oranje-voorpret verder aan te kunnen wakkeren.'

Jasper Admiraal van Kumpany: 'Met de Oranje Comedy Buzz brengen we humor en voetbal samen op een manier die volgens ons nog niet eerder is gedaan. Ik moedig alle Oranjefans aan te gaan luisteren!'

De ballen van Hema

Niet de voetbal, maar de zaadbal staat centraal in de EK-campagne van Hema. In samenwerking met het KWF en oud-profvoetballer John de Wolf wijst de warenhuisketen via social media, in de winkels en outdoor-uitingen de Nederlanders op 'het belang van controle van de zaadballen'. De campagne is ontwikkeld door reclamebureau Truus. 

'Want zaadbalkanker is de meest voorkomende kanker bij jonge mannen tussen de vijftien en 35 jaar. En het komt steeds vaker voor', aldus Hema, dat zich afficheert als 'een van de grootste onderbroekenverkopers van Nederlander'.

Carla van Gils, directeur KWF: 'Als je regelmatig je ballen checkt, leer je ze goed kennen. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor hoe vaak je dit zou moeten doen en te vaak checken kan leiden tot stress en onnodige medische onderzoeken, maar als je weet hoe je ballen normaal gesproken voelen, herken je het sneller als er iets verandert. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter de vooruitzichten.'

Staatsloterij en de 'iconische treffer' van Van Basten

Bij elke goal die het Nederlands Elftal scoort tegen Polen, Frankrijk en Oostenrijk, verhoogt de Staatsloterij 'de Oranje Prijs' met 100.000 euro. Die boodschap staat centraal in de EK-campagne van het loterijmerk. 

In de begeleidende tv-commercial (bureau: TBWA\Neboko) kijken we naar de iconische treffer van Marco van Basten in de EK-finale van 1988, wat voor Denzel Dumfies en de rest van de huidige Oranjeselectie als inspiratie moet dienen om straks in Duitsland trefzeker te zijn. 

Michael Kastelijns, business director van Staatsloterij: 'De wereldgoal van Van Basten symboliseert voor iedere generatie Oranjespelers en Oranjefans de hoop op nieuw succes. Het Nederlands elftal kan na 36 jaar opnieuw geschiedenis schrijven in Duitsland. In Hamburg, Leipzig en Berlijn begint het doelpuntenfestijn op weg naar de finale en kan de prijzenpot van Staatsloterij hoger en hoger worden.'

Dumfries wordt ook geëerd door volkszanger Jan Smit, die samen met de Staatsloterij stadionliedjes voor Oranje maakte. Deze ode en die voor onder meer Joey Veerman, Stefan de Vrij en Nathan Aké en bondscoach Ronald Koeman zijn te horen via Spotify, andere streamingdiensten en de socials van Jan Smit, OnsOranje en Staatsloterij. Smit zingt de liedjes komende zondag in Hamburg –op de officiële Oranjebus die vooropgaat in de Oranje Fanwalk- voor het eerst samen met het Oranjelegioen.

Plus presenteert 'Buurthempie' met Wes & Wes

Plus, dat zich sinds enkele maanden afficheert als 'de supermarkt van de buurt', introduceert in zijn EK-campagne een oranje 'Buurthempie' om 'het buurtgevoel' uit te dragen. Plus: 'Iedere buurt krijgt z'n eigen hempie en samen met alle buurten staan we als twaalfde man achter Oranje.'

In alle 'Plus-buurten' in Nederland, zo'n 330, moet straks het Nederlands Elftal worden aangemoedigd. 'En of je dat nu thuis met vrienden doet, in de tuin rondom de barbecue of in de buurtkroeg; je draagt straks een bij elkaar gespaard hempie met je eigen buurtnaam achterop', aldus de super.

Onderdeel van de campagne is het nummer 'Ik ben net als jij' (Ich bin wie du) van volkszanger Wesly Bronkhorst en ex-voetballer Wesley Sneijder, ook bekend als Wes & Wes. 'Het nummer verwoordt exact waar het bij Plus om draait; we komen allemaal uit verschillende buurten, maar samen zijn we één', aldus Plus.

De supermarktketen heeft samen met bureau Vijf890 voor alle genoemde Plus-buurten een Buurthempie ontwikkeld. Klanten kunnen tot en met zaterdag 22 juni sparen voor een eigen exemplaar. De campagne wordt op televisie en via de online kanalen van Plus uitgerold.

Jumbo en Marco Schuitmaker presenteren 'Oranjebewaarder'

De EK-campagne van Jumbo is zaterdag 1 juni van start gegaan. Voor de gelegenheid heeft volkszanger Marco Schuitmaker zijn hit 'Engelbewaarder' getransformeerd tot 'Oranjebewaarder'. In de campagne staat de juichspencer, die we nog kennen van het WK 2022, centraal. De juichspencer, die in een handomdraai ook in te zetten is boodschappentas, is gratis verkrijgbaar in de 700 Jumbo-winkels in Nederland. 

In de campagne (bureau: Hotel L'Amour) draait het om 'saamhorigheid', meldt Jumbo. We kijken in de tv-spot naar de bekende Jumbo-familie die vertrekt naar een Oranjecamping in Duitsland. 'Op de camping maakt het gezin zich samen met andere supporters en een aantal helden uit 1988 klaar voor de wedstrijden van het Nederlands elftal en wordt het publiek opgewarmd door Marco Schuitmaker', aldus het Brabantse familiebedrijf.

De 360-campagne wordt naast televisie uitgerold via online video, print, social media en outdoor. 

Albert Heijn: 'Zet 'm op Oranje'

Bij Albert Heijn is het de komende tijd ‘Sparen voor Oranje Spelerskaarten’. In aanloop naar en tijdens het EK Voetbal krijgen boodschappers bij elke 15 euro aan boodschappen een setje van twee kaarten die aan de ene kant een speler in de Oranjeselectie afbeeldt en aan de andere kant zeven woorden heeft staan die –op dezelfde manier als in het bekende spel '30 seconds'- geraden moeten worden. 

Het kaartje is ook te gebruiken als onderzetter of bierviltje. De begeleidende campagne 'Zet 'm op Oranje' (bureau TBWA\Neboko) wordt op televisie en via online kanalen uitgerold. Ook presenteert Albert Heijn een 'XXL-hamstermascotte' en lanceert het samen met Heineken de zogeheten Stoelbox. Lees hier meer.

Grolsch is 'veelzeggend'

Grolsch komt met een 'Sportzomer-campagne' rond het nieuwe thema 'Veelzeggend'. Het is tevens het eerste werk van de hand van Joe Public, het nieuwe bureau van het biermerk. 

Het betreft een vrij typische bierreclame: een groep mannen die samen voetbal kijkt met voldoende bier binnen handbereik. 'Veel' hoeven de mannen niet te 'zeggen', zolang er maar een goedgevulde ijskast in de buurt is. Hoewel dus een nieuw thema voor het voetlicht wordt gebracht, is het bekende Grolsch-geluid van 'de plop' in stand gehouden.

De campagne wordt op de online kanalen van Grolsch uitgerold.

ING op zoek naar 'Oranje-DNA'

Wat maakt 'Oranje' nu eigenlijk zo bijzonder? Op die vraag probeert ING antwoord te geven in een 360-campagne. Zo is er een tv-commercial met bondscoach Ronald Koeman, een speciaal nummer van Guus Meeuwis, samenwerkingen met tv-show De Oranjezomer en de ochtendshow van Radio 538 en zijn er diverse social media-uitingen met influencer Soufiane Touzani. De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko.

Yolanda van Die, head of marketing & communications ING: 'Naar verwachting zullen er honderdduizenden mensen Oranje supporten door een of meer wedstrijden te bezoeken in Duitsland. En miljoenen Nederlanders gaan Oranje steunen voor de televisie. In de komende periode gaan we samen met hen op zoek naar wat Oranje zo bijzonder maakt; het Oranje-DNA. In die zoektocht krijgen we hulp van Ronald Koeman en spelers van het Nederlands Elftal. En de track van Guus Meeuwis zou zomaar een nieuwe EK-hit kunnen worden.'

ING is nu veertien jaar hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal en daarmee ook van het Nederlands Elftal. Daarnaast is ING 28 jaar partner van de KNVB.

KPN-kat omgedoopt tot Oranje-mascotte

De bekende KPN-kat Louis wordt ook tijdens het EK breed ingezet. 'Dankzij Louis kom je dit EK écht dichtbij Oranje', belooft de telecomprovider.

In de tv-commercial zien we Louis (dus de kat, niet de coach) als mascotte de Oranje-bus op weg naar Duitsland binnenglippen. Met z'n bekende 'cat-vibe' moet Louis de Oranjekoorts aansteken bij het Nederlands Elftal. Voor spelers Van Dijk, Blind en Simons zit er niets anders op dan de kat te omarmen als mascotte in de bus, de kleedkamer... en uiteindelijk in het stadion.

Naast televisie wordt de campagne uitgerold in online video en de KPN-winkels. Ook worden bekende influencers als 'Jesper en Herre' ingezet. De campagne is ontwikkeld door Dentsu Creative. KPN is al enkele jaren partner van KNVB en het Nederlands voetbal.

Sparen bij Lidl

Net als bij de kerstcommercial vorig jaar komt Lidl in aanloop naar het EK met een adaptatie uit het buitenland. Met de campagne ‘Spaar voor gratis voetbalplaatjes’ kunnen kinderen verschillende profvoetballers verzamelen. Ook het Nederlands elftal is vertegenwoordigd. 'Onze klant krijgt bij elke tien euro aan boodschappen drie gratis voetbalplaatjes. Al deze plaatjes zijn te verzamelen en te bewaren in een uniek verzamelalbum', aldus de super.

De spaarcampagne wordt uitgerold op televisie, de winkelvloer, print, outdoor, online video en social media. Bij de ontwikkeling van de campagne is geen Nederlands reclamebureau betrokken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie