Dagoma – Harmless Guns
Bureau: TWBA Paris
Schokkend feit: met 3D-printers kun je thuis werkende vuurwapens maken. Het enige wat je nodig hebt, is een blauwdruk. En die zijn online volop te vinden. Voor 3D-printer fabrikant Dagoma reden om in actie te komen. Werknemers van het bedrijf verzamelden op internet schetsen van wapens en pasten die zo aan dat ze eenmaal geprint niet meer werken. Vervolgens plaatsten ze de ‘veilige’ bestanden terug. Met meer dan 13.000 gedownloade blauwdrukken kun je gerust spreken van een activatie die levens gaat redden.
Volkswagen – The Sand Ad
Bureau: Geometry Argentina
Zodra de welgestelde inwoners van Buenos Aires 's zomers de kust opzoeken, trekken adverteerders van automerken massaal achter hen aan. Allemaal schreeuwen ze op dezelfde manier om de aandacht van dezelfde mensen. Tijd om een eigen spoor te kiezen, bedacht Volkswagen. En dat spoor liep over het strand. Tijdens de zestig drukste dagen van het jaar reed een Volkswagen Amerok ’s ochtends over het nog maagdelijke zand. Omdat de creatieven van Geometry zo slim waren geweest het Amerok-logo in de banden te laten branden, leverde dat 40 kilometer aan gratis advertentieruimte op.
IKEA – The Good Ship
Bureau: Mother London
De opening van een duurzame winkel in Londen was voor IKEA reden om de plasticsoep in de Thames te lijf te gaan. Dat deed de meubelgigant met twee opvallende boten, die IKEA-shoppers zullen herkennen als het populaire badspeeltje SMÅKRYP. Maar dan wel twee gigantische varianten die voorzien waren van geavanceerde apparatuur, waarmee ze in één keer 20 kilo afval uit het vervuilde water konden vissen. Van de verzamelde rotzooi wordt een kustwerk gemaakt voor in een nieuwe winkel.
BrandActivation.com, een blog van BrandBase, selecteert elke maand drie inspirerende brand activation-cases voor Adformatie. Elke januari wordt het allerbeste werk van het jaar gekozen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!