Vijf projecten strijden om de Galjaardprijs 2021, de award voor de beste publieke communicatie van het afgelopen jaar. De vakjury koos de finalisten uit dertig inzendingen op basis van de criteria: Impact, Innovatie en Inspiratie.
Dit zijn de 5 beste cases:
De Reality Check 2.0 van het ABP
Vrouwen bouwen gemiddeld 40% minder pensioen op dan mannen, vaak onbewust; ze houden zich volgens onderzoek sowieso minder bezig met geldzaken. ABP kwam daarom met de Reality Check. Met deze - in de woorden van het ABP - ‘wake-up call’ kunnen gebruikers hun financiële redzaamheid vergroten. Er staan ervaringsverhalen, tips, links en tools op de site. Voor echte gedragsverandering is er een deel e-learning. 22.000 mensen volgden dit gratis programma , 69% van hen ondernam een vervolgactie.
Rova, Terugwinnaars
Rova is een publieke dienstverlener gespecialiseerd in afval en grondstoffen, en werkt voor 23 gemeenten. Met de aanpak #Terugwinnaars maakt Rova inwoners bewust dat afval waardevolle grondstoffen bevat. Daarmee levert het voor gemeenten een bijdrage aan de circulaire economie. Rova doet dit met een ‘gemeentebrede’ communicatieaanpak die leunt op gedragsbeïnvloedingstechnieken, ondersteund door wijkgerichte communicatie en maatwerkacties. Gamification speelt een belangrijke rol.
UWV, communicatie over de NOW-regeling
Met de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) konden bedrijven in coronatijd werknemers met een vast of flexibel contract doorbetalen en in dienst houden. Dit om zo veel mogelijk banen te behouden.
De NOW was nieuw, groots, en een historisch communicatieproject. UWV koos ervoor om zich ‘open, eerlijk en kwetsbaar’ op te stellen – iets wat niet standaard is binnen de overheid. Het zette een multimediale aanpak in om werkgevers, stakeholders, medewerkers en ‘de rest’ van Nederland te informeren, inspireren en mee te nemen. Opdrachtgever: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, jongerencampagne corona 'Daar doe ik het voor'
De jongeren-coronacampagne Daar Doe Ik Het Voor is gemaakt voor en samen met jongeren, met als centrale vraag; voor wie of wat hou jij je wél aan de regels? Het was één van de meest gedeelde en omarmde coronacampagnes uit 2021.
Onderdeel ervan waren de online CoronaColleges. Deze werden ontwikkeld toen tijdens de (straat)gesprekken bleek dat de impact van corona onder jongeren flink veel groter is dan gedacht. Van eenzaamheid, somberte tot negatieve gedachtes. In de CoronaColleges spraken scholieren onder begeleiding van een host en GGD-jeugdarts met elkaar over wat corona met hen deed – vooral op mentaal vlak. Tot op de dag van vandaag worden deze CoronaColleges gegeven. Opdrachtgever: Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland.
Zuyderland - Belevende - innovatieve communicatie rondom de coronacrisis
Zorginstelling Zuyderland was één van de Nederlandse instellingen die het zwaarst werden getroffen door corona. Zuyderland telt 10.000 medewerkers, twee grote ziekenhuislocaties, en tal van andere zorginstellingen. De Limburgse instelling koos voor ‘radicaal eerlijke, belevende, betrokken en beeldende communicatie’ over de impact van de coronacrisis. Het deed dat ‘hoopvol en hoopgevend’ bijvoorbeeld via de Unique Perceived Benefits. Het omschrijft deze als ‘voordelen en/of nadelen die “jij” als doelgroep ervaart op basis van waarde-gedreven zorg. Hierdoor ‘zou Zuyderland permanent en betrouwbaar zichtbaar gebleven met een menselijk gezicht en heeft het nieuwe inzichten ontwikkeld voor crisiscommunicatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!