Het ministerie van Defensie lanceert de YouTube-serie ‘De officiersopleiding van binnenuit’. In de 13 afleveringen, gemaakt door Steam en CompanyFilms, laten studenten zien hoe hun studie verloopt. Het doel is om jongeren te enthousiasmeren voor de officiersopleiding. Maaike Scholtens, campagnemanager bij Defensie, licht de strategie toe.
'Het is een nevendoel. Daarom komen ook vrouwen en mensen met een buitenlandse komaf aan het woord.'
‘We hebben studenten een jaar lang op pad gestuurd met GoPro’s. Zij kwamen terug met typische ‘defensiebeelden’ waarop je mensen ziet schieten. Dit laten we vooral in de tweede aflevering zien. In de daaropvolgende uitzendingen laten we zien dat studenten ook in de studiebanken zitten en vrienden voor het leven maken. Door een divers beeld van de opleiding neer te zetten, proberen we typische beelden rondom Defensie te ontkrachten.'
‘Heel representatief omdat het niet geregisseerd is. We hebben studenten bij de productie laten meekijken, om het te toetsen of de serie overeenkomt met de opleiding.'
‘Je ziet dat studenten het ook zwaar hebben. We willen geen rooskleurig beeld schetsen en laten zien hoe het eraan toegaat bij Defensie. Daarom geven we ook toelichting om mensen niet af te schrikken. Bijvoorbeeld in het stuk waar meisjes worden geknipt door een kapster met een botte schaar. De voice over legt uit dat dit moet, omdat je geen tijd hebt om lange haren te borstelen tijdens een missie.'
‘Dit komt niet aan bod. Maar alle kleding die studenten dragen, krijgen zij van Defensie. Daarnaast ging dit nieuws niet over studenten, maar speciale eenheden die naar extreem koude gebieden gaan.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!