Wim Groot Koerkamp, de man die het communicatiebureau ReMarkAble oprichtte dat achter het ontstaan van de BoerBurgerBeweging zat, wil nu ook het publieke- omroepbestel in.
Groot Koerkamp liet dit weten bij de presentatie van de campagne ‘Aan Tafel die gesteund door agrarische industrie ‘stad en platteland nader tot elkaar’ moet brengen.
'We gaan een poging ondernemen een aspirant-omroep te worden’, zei de medeoprichter van BBB, tegen de agrarische vaktitel Nieuwe Oogst. Groot Koerkamp verwacht dat er wel ‘enige tijd’ overheen zal gaan om de omroepplannen te realiseren.
Nieuwer poot
Groot Koerkamp bouwt daarmee aan een nieuwe poot voor de agribusiness in Nederland. Eerst zette hjij ReMarkAble Communicatie in Deventer op, dat zich richt op ‘strategische marketing en communicatie in de agro- en foodsector’. Het werkt voor veel grote bedrijven in de agrarische industrie.
Adformatie dook in de betrokkenheid van ReMarkAble bij de oprichting van BBB. Beide bleken volledig verweven. Samen met zijn partner in het bureau, Henk Vermeer, nodigde Groot Koerkamp in 2019 toenmalig landbouwjournalist Caroline van der Plas uit voor een gesprek over samenwerking. Dat mondde uit in de oprichting van BBB in augustus 2019.
Uit het officiële overzicht van giften voor partijen voor de Kamerverkiezingen van maart 2021 bleek ReMarkAble goed voor de volledige financiering van BBB van 174.000 euro.
Na de zetelwinst in 2021 trad Groot Koerkamp terug als secretaris van de BBB ‘om de vermeende banden met de agro-industrie te ontkrachten’.
Henk Vermeer zelf stapte begin 2022 uit het communicatiebureau en kwam in dienst van BBB, waarvoor hij nu op een 4e plaats staat voor de Kamerverkiezingen van 22 november.
(Tekst loopt door onder video)
Derde fase
Groot Koerkamp gaat na de oprichting van BBB nu ‘de derde fase in’. Hij stelt zich daarvoor binnenkort los te maken van ReMarkAble en zijn aandelen te verkopen. Hij gaat zich richten op Aan Tafel, een meerjarige campagne die een groot publiek moet bereiken om te laten zien dat stad en platteland ‘van elkaar kunnen leren’.
Tegenover Tubantia zegt hij dat doemdenken over klimaatverandering en de noodzaak gedrag te veranderen een stedelijk geluid dat dominant is in de media.
Volgens Groot Koerkamp wordt dit vooral gevoed door de Groene 11, een samenwerkingsverband van milieuorganisaties. Het platteland zet daar nagenoeg niets tegenover, stelt hij.
Groot Koerkamp vindt dat het te ver gaat om ‘alles te verwachten’ van BBB. 'Boeren en tuinders moeten ook aan de slag. En ook de agribusinesspartijen, die tot dusver op de achtergrond bleven, moeten zich in dit verband uitspreken.' Groot Koerkamp doet voor de financiering van de campagne ook ‘een klemmend beroep’ op deze partijen.
Er is een stichting opgericht die een zogenoemde Anbi-status heeft ‘waardoor we voor goede doelen in aanmerking komen’, aldus Groot Koerkamp tegen Nieuwe Oogst. Voor deze campagne wordt samengewerkt met het Amsterdamse bureau Xsaga.
De ambitie is uiteindelijk een aspirant-omroep te worden, waar ‘nog de nodige voorbereidingstijd overheen gaan', verwacht Groot Koerkamp.