De lekkerste food- & drinks-campagnes van mei

Food-specialist Olaf van Gerwen deelt maandelijks het opmerkelijkste werk in food & drinks uit het buitenland.

Olaf van Gerwen.

McDonald’s - Grandma McFlurry

Oma's vinden het heerlijk hun kleinkinderen met zoetigheid te verwennen. Dat is de fan truth die aanleiding geeft tot deze nostalgische maar toch moderne campagne uit de VS. De stills die in de film zijn verwerkt zijn prachtig. Er is iets aan een foto dat tijdloosheid oproept. Zo zien herinneringen er uit.

Alle cast zijn echt elkaars oma’s en kleinkinderen. En dan een zoete, zonnige, zachte caramel pull om mee af te sluiten. Het is klein, maar groot werk.

Bureau: Wieden + Kennedy
Regie: Joy Kilpatrick via Prettybird

Tillamook - Can’t Top Perfection

Productcampagnes krijgen doorgaans maar weinig liefde van creatie: je wint er nu eenmaal geen prijzen mee. Maar ze kunnen heus nog wel leuk zijn.

Amerikaans zuivelmerk Tillamook maakte een frisse en ogenschijnlijk eindeloze stroom productfilms. Een masterclass in visual storytelling met alléén maar product. Het merk gebruikt haar krachtige visuele identiteit als uitgangspunt en zet hyperbolen, metaforen, intrige en komedie in om product- en consumers truths ten tonele te brengen. De hele trits vind je hier. Acteur Josh Gad, bekend als Olaf (!) uit Frozen, is de stem van de campagne.

Bureau: Leo Burnett
Regie: The Voorhes via Neighborhood Watch

Corona - One Man’s Journey

Een zonnig strand met klapstoeltje. Het is Corona’s equivalent van Hak’s groenteveld: je bent meteen bij het merk. Vroeger troffen we Snoop Dogg in de klapstoel, tegenwoordig belichaamt acteur Pedro Pascal de Mexicaanse roots van het merk. Kennelijk moet je gezicht door elkaar geschud worden door een bozige dansmevrouw om met een nodeloze snoekduik te komen waar je wil zijn: La Vida Mas Fina. En in het eindshot zit het sterkste brand asset in food, Corona’s plakje lime in de flessenhals, toch een beetje in de weg: hoe neem je dan een slok?

Bureau: MullenLowe U.S.
Regie: Craig Gillespie @ MJZ

Greenport Harbour Brewing Company - Greetings

Geweldige copywriters zijn scenarioschrijvers: ze vertellen verhalen en schilderen beelden met slechts een paar woorden. Deze campagne laat geen enkele twijfel bestaan over het nautische erfgoed van de bierbrouwerij. Waar wel twijfel en discussie over is, is de AI-achtige beeld; het bureau beweert echter bij hoog en laag dat het stockfotografie is. Wat het ook is, het is duidelijk dat het beeld niet het meest kwalitatieve van deze campagne is. De copy des te meer. Bekijk 'm hier.

Bureau: Carmichael Lynch
Art + Copy: Brad Harrison & Dean Buckhorn

Fanta - Wanta Fanta

Retro is terug van weggeweest. Fanta is niet het eerste of enige merk wat een campagne-platform uit de mottenballen haalt: 'Wanta Fanta'. Met een kleurrijke rebranding (door brand design top dogs Jones Knowles Ritchie) op zak remixt het merk hun originele nummer uit de jaren ’00. De songtekst draait een compleet Gen-Z consumer research rapport af. Maar gelukkig beseffen ze zelf ook dat je als frisdrankje niet alle problemen kunt oplossen: 'Save the whole world'.

Bureau: Majority
Regie: Guy Shelmerdine door Smuggler

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Martin de Munnik
Misschien wel de lekkerste of leukste, maar zeker niet de meest effectieve commercials. Food Ads waarin er niet wordt genoten van het eten of drankje activeren ons onbewuste beloningscentrum niet of nauwelijks. En dat is fnuikend voor de gedragsintentie. Monkey see, Monkey do, is nog steeds de beste strategie voor food campagne.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie