Premium

De kracht van een stem

Waarom laten adverteerders hun radiospotjes inspreken door steeds dezelfde mannen?

De stem van het Kruidvat, Hadewych Minis
Dinand van der Wal, via Wikimedia Commons

De laatste tijd zit ik nogal eens in de auto en zo komt het dat ik fan aan het worden ben van radio. Ik smul van Jurgen van den Berg op Radio1 en van Spitsuur op BNR. De auto vult zich elk half met radioreclame. Dan zit ik me een potje te ergeren of te verbazen. En heel soms zit ik te genieten. Dat komt echt niet omdat ik somber ben ingesteld, dat komt omdat de meeste spotjes gemakzuchtige sluitpostjes lijken. Alsof ’t niks kost.

Dezelfde stem

De ANWB heeft een ge-wel-di-ge stem gecast. Een jonge mannenstem met een uniek en accentloos geluid. Allemachtig, wat is dat toch belangrijk, een goede stem. Ik heb jarenlang mee mogen werken aan Kruidvat en durf te beweren dat Hadewych Minis meer voor het merk betekent dan die geelrode huisstijl en de pay-off bij elkaar.

Terug naar de ANWB. Wat oerdom dat de Rabobank exact dezelfde stem heeft uitgekozen! De twee merken zitten soms tegen elkaar in één blokje, heel verwarrend. Eén van de twee moet de knip opentrekken en die acteur afkopen. Zolang ze dat niet doen, lopen ze beide het risico dat een derde partij dat doet, want veel adverteerders hebben inwisselbare stemmen gekozen. Niet de minste trouwens: Jumbo, Albert Heijn of KPN. Ik herken ze niet zoals ik dat wel heb met Kruidvat, Telfort, Ohra, Vodafone of Plus.

Steeds dezelfde mannen

Hans Dagelet, Gijs Scholten van Asschat, Jack Wouters, Victor Löw, Thom Hoffman, Tygo Gernand en Kees Prins doen ongeveer de helft van alle radiocommercials. Een kwart wordt gedaan door Hadewych Minis, Chava Voor in ’t Holt en Susan Smit. De rest van Nederland doet de resterende kwart. Ruim de helft van de tijd hoor ik dus steeds dezelfde mannen.
 

Sandra, wil je dat ene dingetje nog even doen?

Ik bedacht me dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om tussen al dat grijze geweld op te vallen. Dat bewijs werd geleverd door Aegon pensioenen: ik noem het spotje maar even Sandra. Je kent het vast wel. Ze hebben er een mannen- en een vrouwenversie van gemaakt. Mijn enige kritiekpuntje is dat ze de scripts hetzelfde hebben gelaten, een gemiste kans. Als er een prijs komt in 2018 voor radio, dan gaat Aegon ‘m winnen.
 

Een jaarinkomen is niks

Een winnaar in de categorie gemiste kansen is De Ster zelf. Ze roepen in een stom toneelstukje dat je helemaal niet rijk hoeft te zijn om op De Ster te adverteren: dat kan al vanaf 30.000 euro! Oftewel, 95% van alle luisteraars horen dat hun volledige jaarinkomen een schijntje, een lachertje is. Ze wisten daarvoor nog niet dat we allemaal met geld smijten op de ether.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie