Hoewel met name de meeste Nederlandse supermarkten hun kerstcommercials 'pas' op 6 december uitbrengen, druppelen enkele kerstspots, zoals die van Vakantiediscounter, Schoonenberg en Lidl, langzaamaan binnen. Dit overzicht van alle Nederlandse kerstcommercials wordt continu ge-update.
Vakantiediscounter lanceert kerstcommercial met dikke knipoog
Vakantiediscounter heeft met 'de eerste' op 4 december de primeur in Nederland. Ook pakt de vakantieaanbieder de insteek van de campagne net iets anders aan. Geen pianomuziek, blije families en al helemaal geen gelukkig einde, maar vooral een onverwachte wending kenmerkt de kerstcommercial van Vakantiediscounter.
Het uitgangspunt van de kerstcommercial is 'de gevoeligheid' rondom vakanties tijdens de kerstdagen. Volgens de vakantieaanbieder is voor één op de zes Nederlanders de sociale druk van familie een reden om thuis te blijven tijdens de feestdagen. Van de mensen die wel gaan, geeft 35% aan dat dit juist is om de sociale verplichtingen te ontvluchten. En zo zien we de hoofdpersoon uit de commercial genieten van een tropische cocktail in een hangmat in plaats van een garnalencocktail met de familie.
De spot valt op doordat de gebruikelijke sentimentele kerstcommercials van andere merken op de hak worden genomen. Thijs Keukenmeester van Vakantiediscounter: 'Het is best een spannende keuze om deze insteek te kiezen. We zijn ons ervan bewust dat het begin van de film echt kan binnenkomen bij de kijker, maar we weten ook dat de grap die erna komt, door de meesten zal worden gewaardeerd. Humor en relativering vinden we belangrijk in onze commercials.'
De campagne wordt uitgerold op televisie en online en is ontwikkeld door Indie Amsterdam, het vaste reclamebureau van Vakantiediscounter.
Credits:
Bureau: Indie Amsterdam
Klant: VakantieDiscounter, Hans van Hoffen, Thijs Keukenmeester & Dirje van Laar
Productiemaatschappij: Indie Amsterdam
Service Production Company: WithMilk Films
Regisseur: Tobias Perse
D.O.P.: Michael Cleary
Off-line edit(or): Jorien Voogt
On-line edit(or): The Compound
Grading / Colorist: Mike Bothe
Geluidsstudio: THNDR Studio
Muziek: Jonah Capetown - Seasons
Songwriters: Melle Jutte, Jan Schroder, Sjoerd de Roij
Vocalist: Melle Jutte
Sound Design: Max Gramser & Han Kerkhof
Sound Logo: TAMBR
PR bureau: 2twintig PR
Schoonenberg brengt vader en dochter bij elkaar
Ook hoortoestellenbedrijf Schoonenberg lanceert al op 4 december zijn kerstcommercial, die met 'verbinding' als thema meer past in de standaard traditie van kerstcommercials. De campagne, die wordt uitgerold op televisie en online, is net als die van Vakantiediscounter ontwikkeld door Indie Amsterdam. Het is voor het eerst dat Schoonenberg een kerstcommercial uitbrengt.
Lode Schaeffer, oprichter Indie: 'Schoonenberg is een merk dat van huis uit verbinding brengt. Het werd dus tijd voor de eerste kerstcommercial onder het bekende thema: Horen zoals je nog nooit hebt gezien.'
De langer lopende campagne, die recent nog bij de Effies in de prijzen viel en waarin verjonging een belangrijk onderdeel is van de acceptatie van hoortoestellen, wordt met de lancering van de kerstcommercial verder uitgebouwd. Een intieme versie van het nummer 'Your song' van Elton John moet in de film vader en dochter dichterbij elkaar brengen.
Credits:
Advertising Agency: Indie Amsterdam
Production Company: Indie Amsterdam
Director: Donnya Zidan
D.O.P.: Dionne Cats
Offline editor: Fernando Barrientos / Amber Hooijmans
Post-production: Ambassadors
Grading: Remi Lindenhovius
Sound Design: Amp. Amsterdam / the sonic brand company
Music: Amp. Amsterdam / the sonic brand company
Song: Plume + Ruben Hein
Lidl lanceert Europese kerstcommercial
Lidl lanceert dit jaar een adaptie uit het buitenland, die is ontwikkeld door BBDO Duitsland. Het zal ermee te maken hebben dat de discounter in Nederland het afgelopen halfjaar zonder reclamebureau zat. Vorige week werd bekend dat Alfred de pitch heeft gewonnen, maar het lijkt te kortdag te zijn geweest om al meteen een nieuwe kerstspot voor de super uit te brengen.
Dit maakt dat de kerstcommercial van Lidl, die wordt uitgerold in heel Europa, in Nederland al op 4 in plaats van 6 december is te zien.
Een woordvoerder van Lidl Nederland zegt dat de keten met de kerstcommercial 'terug naar de klassieke waarden van kerstmis' gaat. De hoofdrol is weggelegd voor een 'wasbeer-superheld.' Lidl: 'De wasbeer redt de kerst van een jongetje nadat zijn moeder diens knuffel op straat heeft laten vallen. De wasbeer doet er alles aan om de kerst van ons allemaal te redden.' De wasbeer wordt tevens verkocht in de filialen van Lidl, de opbrengst wordt gedoneerd aan het Jeugdeducatiefonds, aldus de super.
De campagne wordt op televisie en online uitgerold.