Ga d’r maar aanstaan. Of je even, voor zover dat überhaupt kan, 30 jaar reclamegeschiedenis kan samenvatten tot die ene, allesomvattende en iconische campagne. Van 1988 tot gisteren. Iconisch als in: memorabel, marketinggeschiedenis, Effie én SAN prijs etc. Waar hadden we het dan over bij de koffieautomaat, waar moest je zeker een mening over hebben?
Libertel maakte goeie kans, met tv-commercials rond 1998 die in één keer het ultieme gemak van mobiel bellen inzichtelijk maakten. Wide screen, in een mooie verre locatie. Een stem die verlangt naar huis.
Albert Heijn’s '’s Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten' moet zeker overwogen worden. Bijna 20 jaar op TV en in print subliem. We ontdekten er de lekkere keuken en nieuwe ingrediënten mee. Maar het is net even te lang geleden om nog voor iconisch aangezien te worden. Jonge marketeers en bureaumensen zullen zeggen: 'Waar gaat dit over?'
Harry
Uiteindelijk moet Harry winnen. De sympathieke, herkenbare filiaalmanager van Albert Heijn. De ultieme boodschapper van goed, voordelig of lekker nieuws. Door hem zijn we weer klant geworden van de supermarkt waar grote delen van Nederland rond 2005 minder vaak kwamen. Een man waarin we een collega herkennen, misschien een partner. Iemand met een gouden hart, wel een beetje prettig sullig. In 45 of 60 seconden was-ie bijna altijd leuker en indrukwekkender dan een televisieprogramma van 50 minuten. Tien jaar lang droeg Harry de meest iconische campagne van Nederland. Respect.
De campagne voor Albert Heijn werd bedacht en 10 jaar lang gemaakt door TBWA/Neboko.
Inzenden voor de Reclameparels kan via www.sanaccent.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!