De 5 lekkerste internationale food & drinks-campagnes van juli

Olaf van Gerwen deelt bijna-maandelijks het opmerkelijkste werk in food & drinks over de grens waar hij doorgaans niets mee te maken heeft.

Olaf van Gerwen kiest de beste internationale food & drinks-campagnes

Heineken | 150th Anniversary

Je merknaam. De moeder aller brand asset. En als een merknaam echt in cultuur is ingedaald ontstaan liefkozende bijnamen. McDonald’s wordt McDee, Maccas of Mickey D’s genoemd. We realiseren het ons nauwelijks, maar de naam van Nêerlands trots is over grens nauwelijks uitspreekbaar. Na 150 jaar kun je daar best wat mooie grappen over maken.

Bureau: Le Pub
Regie: Bradley & Pablo voor Prettybird UK

Cathay Pacific - The Difference is in the Detail

Iedere tak van sport heeft z’n superhelden. In mijn vak zijn dat Michael Roulier & Philipe Lhomme, twee Franse makkers die onder de toepasselijke artiestennaam Foodfilm opereren. Eerste wenkbrauwtillend wapenfeit was de campagne ‘Adventures in Food’ voor Marks&Spencer.

Dit project voor Cathay Pacific heeft op mijn bureau gelegen. Hééel eventjes. Toen gingen de Fransmannen er mee vandoor. De dappere airline laat zich voorstaan op de culinaire kwaliteit van het vliegtuigvoer. Cliché’s worden bepaald niet vermeden, inclusief pijnlijk gedienstige Aziatische stewardess, maar ieder shot is een pareltje.

Bureau : VCCP Singapore
Regie : Foodfilm via Where is Brian?

Maynards Bassetts - Set the Juice Loose

Als een idee in print niet werkt is het waarschijnlijk niet zo’n goed idee, hoor ik vaak. De categorie: wine gums (waarom heten die dingen trouwens zo?). Die van Mondelez-merk Manyards Bassetts zijn ogenschijnlijk bijzonder…sappig. Wat een heerlijkheid om dan voor een OOH-campagne riddertjes en boogschuttertjes te 3D printen, met de hand te verven en te fotograferen. De duiker met harpoen, die nog een beetje lijkt te twijfelen over zijn aanpak, is mijn favoriet.

Bureau: VCCP London
Fotografie: Franck Allais via Girl&Bear

outdoor

ller - Love Every Bit / Family Tradition

Je patat op je Quarter Pounder kwakken. Heinz Ketchup op je sashimi smeren. Saus in je zak chips gieten. We zien het steeds vaker: foodmerken die, in plaats van de laatste TikTok-trend te imiteren, waarheden uit de echte consumentenwereld op het schild trekken. Een strategie waar je nooit de mist mee in gaat, het is immers waar. In deze serie films toont zuivelmerk Müller dat je het deksel van je yoghurtje best mag aflikken, en je rijstyoghurt heus wel kunt opwarmen. De dames en heren van regieclub Traktor hebben hun voorliefde voor camp nog altijd niet verloren.

Bureau: VCCP London
Regie: Traktor via Stink

Smuckers Natural - Father Nature Makes a Mistake

Father Nature is een supergewone kerel. Maar hij is toevallig wel met Mother Nature getrouwd. De Nature’s hebben hun eigen sitcom waarin schattige dieren, schattige kids en de natuurlijke fruitspread van Smuckers de hoofdrol hebben. Zelden zag ik een campagne die zó volgeprakt is met properties zonder dat het irriteert. Hoe je website er dan uitziet is ook duidelijk, en leuk.

Bureau: BBH USA
Regie : Randy Krallman via Smuggler

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie