Confronterende campagne Vlinderkind brengt 'dagelijkse marteling' onder de aandacht

Joe Public tekende voor concept en creatie. 

De pay-off 'Vlinderziekte, een verschrikkelijke kinderziekte' moet de ernst van de ziekte benadrukken. 

Stichting Vlinderkind heeft een 360-campagne rondom de zogeheten 'vlinderziekte' uitgebracht. Het gaat om een erfelijke aandoening bij jonge kinderen waarbij hun huid letterlijk loslaat en zo kwetsbaar wordt als de vleugels van een vlinder. Het Amsterdamse reclamebureau Joe Public tekende voor concept en creatie. 

'Patiëntjes krijgen blaren over hun hele lichaam. Soms zelfs in hun slokdarm, waardoor ze amper kunnen eten en drinken. Dat geeft ondraaglijke jeuk en pijn. Sommigen van hen overlijden als baby of op vroege leeftijd', zegt Wendy van Teeffelen, bestuurslid van Stichting Vlinderkind. 

'Een verschrikkelijke kinderziekte'

Voor de ziekte worden tot dusverre verschillende namen door elkaar heen gebruikt, zoals Epidermolysis Bullosa en Blaarziekte. Het is voor Stichting Vlinderkind reden om voortaan te spreken over 'Vlinderziekte' en de nieuwe campagne moet dat nog eens onder de aandacht brengen. De pay-off 'Vlinderziekte, een verschrikkelijke kinderziekte' moet duidelijk maken waar het precies om gaat en bovendien de ernst van de ziekte benadrukken. Van Teeffelen: 'Want verschrikkelijk is het. Elke dag moeten de blaren worden doorgeprikt of zelfs doorgeknipt. Dat worden open wonden, die vaak ontsteken. En die voor buitenstaanders te gruwelijk zijn om naar te kijken.'

Joe Public heeft in de campagne daarom gekozen voor het perspectief van de ouders. 'En voor een inzicht dat minder afschrikwekkend is, maar zeker confronterend: zij moeten hun eigen kind elke dag pijn doen', zegt executive creative director Marcel Hartog.

Hartog staat bekend om de vaak confronterende campagnes die hij voor maatschappelijke merken (mede) bedenkt en ontwikkelt. Zo maakte hij eerder bij verschillende bureaus prijswinnend werk voor onder meer Stichting ALS, Kika en SIRE. Sinds 2017 leidt Hartog de creatieve vloer van Joe Public, dat tegenwoordig onderdeel is van Springbok. 

Dagelijkse marteling

'Het is een dagelijkse marteling, vertellen ouders van vlinderkinderen. Visueel gesymboliseerd door de camera met een focus op de benodigde medische instrumenten, voorbereidingen en handelingen bij een verbandwissel. De wonden en kinderen blijven volledig buiten beeld, de suggestie is al heftig genoeg', aldus Hartog.

De campagne wordt breed uitgerold: via televisie, radio, print, outdoor, pr en bioscopen.

Credits:
Stichting Vlinderkind: Ineke Zaal, Wendy van Teeffelen
bureau: Joe Public Amsterdam
strategie: Gertjan Hafkamp
creatie: Marcel Hartog, Ruben van Dijk
design: Kevin Rooi
account: Maaike van 't Klooster
edit: Daan Booij
productie: Fiona Jacob, Britt Schlatmann
regie en fotografie: Harro van Schoonhoven
gaffer: Jelle Mulder
geluid: Public audio, Joep Meijburg, Sam Walvisch
post productie: Captcha!, Marcel Oudendijk, Harm Rieske
rtv: Dylan Driessen 
voice-over: Stefan Rokebrand
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie