Na jarenlange afwezigheid lanceert Ritter Sport een nieuwe campagne die het merk moet afstoffen om een eigen plek te veroveren binnen de drukke Nederlandse chocolademarkt. De vierkante vorm van de reep die het merk al sinds de jaren 30 onderscheidt staat centraal in de nieuwe campagne, die maar één boodschap heeft: ‘Ritter Sport, vierkante chocolade die je niet wil delen.’ Zowel de nieuwe positionering van het chocolademerk als de campagne is ontwikkeld door Truman.
De uitdaging
Volgens Ritter Sport vertellen alle chocolademerken nagenoeg hetzelfde verhaal: ‘Wij zijn de beste chocolade met de heerlijkste ingrediënten. Verleidelijk gegeten door mooie mensen die intens genieten of bereidt door de beste chocolatiers. En ook duurzame cacao is een commodity aan het worden. Dat is natuurlijk heel goed nieuws. Maar het is dus een uitdaging om een unieke plek in het hoofd van de consument te veroveren.’
Chocolade niet delen
Paul Hillesum, founder van Truman, legt uit dat zijn bureau die plek in het hoofd verwacht te veroveren door in de nieuwe campagne het DNA van Ritter Sport, kleurrijkheid, actieve levensstijl en vierkante vorm, te combineren met een opgedaan consumenteninzicht. ‘Als je mensen vraagt of ze hun chocolade willen delen, dan geven ze waarschijnlijk het sociaal wenselijke antwoord: ‘Ja, natuurlijk!’. Toch blijkt dat veel mensen chocolade het liefst alleen, soms stiekem, op hun eigen moment eten en het liever niet delen. Er zijn zelfs mensen die hun chocolade verstoppen voor anderen.’ Hillesum zegt dat Ritter Sport de logica er ook wel van inzag, dát inzicht in combinatie met de vorm van de chocoladetablet leidde vervolgens tot het nieuwe thema van de campagne, waarvan de voertaal Engels is.
Nieuwe doelgroep
Janny van der Avoort, brand manager bij Ritter Sport vertelt dat veel mensen geen associaties hebben bij het merk waardoor het nu een goed moment is om het merk bij een nieuwe doelgroep te introduceren, zonder de bestaande doelgroep in de weg te zitten.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!