Premium

Cannes Lions 2024: wie zijn de grote kanshebbers?

Zes vakgenoten kiezen hun favoriete Nederlandse en internationale campagne.

Als het aan Baba Touré (Home) en Mara Janssen (Selmore) ligt, gaat deze campagne een Leeuw winnen.

Welke campagnes verdienen dit jaar een plek op het wereldtoneel van het Cannes Lions Festival of Creativity? Ons onvolprezen Cannes-panel van zes vakgenoten lijkt redelijk eensgezind over de 'internationale winnaar': de kans is groot dat de 'Women's Football'-case van het Franse telecommerk Orange één of meer Leeuwen in de wacht sleept.

Kijken we dichterbij huis wordt de 'Culers del Món'-campagne van het van origine Amsterdamse fashionmerk Patta in samenwerking met Nike en FC Barcelona meermaals genoemd. Of, zoals Baba Touré het verwoordt: 'Dit is het soort werk waardoor ik ooit verliefd werd op het reclamevak.'

Het panel bestaat uit de volgende personen:

  • Bas Korsten (VML)
  • Patritia Pahladsingh (Accenture Song)
  • Mara Janssen (Selmore)
  • Baba Touré (Home)
  • Olaf van Gerwen (Chuck Studios)
  • Darre van Dijk (TBWA\Neboko)

Te beginnen met Bas Korsten, global chief creative officer innovation bij VML (voorheen Wunderman Thompson). Hij noemt de meermaals genomineerde 'Pink Chip'-campagne van Akqa Amsterdam, die gestart is als initiatief met De Giro in Nederland. 'Zo simpel, zo jaloersmakend. Hoe doen bedrijven geleid door vrouwen het ten opzichte van de internationale beurzen? Nou, beter dus. Staande ovatie wat mij betreft. En een zekerheidje voor eremetaal.'

Als we over de grens kijken, verdient wat Korsten betreft de eveneens genomineerde 'Women's Football'-case voor telecommerk Orange van bureau Marcel Paris een prijs. Korsten: 'Veel merken proberen met campagnes het gat tussen vrouwen- en mannenvoetbal -dat nog steeds bestaat- te dichten. Maar dit is wel veruit de beste die ik ooit gezien heb. Heel relevant gebruik van technologie in film, waardoor je geconfronteerd wordt met je eigen vooroordelen. Een killer casefilm.' 

Patritia Pahladsingh, ceo van Accenture Song Nederland, sluit zich daar bij aan. 'Mijn tweeling, meiden van tien jaar, voetbalt. En meestal voetballen ze tegen jongens. Vaak roepen die jongens tegen hun ouders: 'Ach, die meisjes kunnen toch niets. We gaan met 10-0 winnen.' En dat doet mij als meiden-voetbalmoeder pijn. Zij voetballen net zo goed als die jongens, soms misschien wel beter. Weet je wat het ergste is? Mijn meiden geloven het ook nog; volwassenen zeggen het namelijk ook. Het valt me op hoe diep dit in onze maatschappij geworteld ligt. 'Women's Football' is een heel mooi en terecht tegengeluid. En ik zeg het graag hardop: "Mijn meiden zijn net zo goed als jouw jongens!"'

En welke Nederlandse case moet winnen? Pahladsingh: 'Dan moet ik de campagne van mijn oud-collega's bij TBWA\Neboko noemen: 'Ken je borsten'. Heel indrukwekkende craft.'

Mara Janssen, strateeg bij Selmore en boardmember van brancheclub Raw, heeft hoge verwachtingen van de internationale 'Coors Light'-campagne. 'Dit biermerk heeft goed en snel gereageerd op een recent honkbalincident. En ook echt doorgepakt. Het vergt wel wat ballen om als merk zo'n gewaagde stap te nemen. Een homerun wat mij betreft.'

Kijkend naar Nederland, gaat Janssen voor de 'Culers del Món'-campagne van Patta, Nike en FC Barcelona, tevens de grote winnaar bij de ADCN Awards dit jaar. 'Ik hoop zo dat ze ook gaan scoren in Cannes. Zo'n mooie productie over het stromen van het rood-blauwe bloed. De campagne laat zien dat FC Barcelona-fans over de hele wereld wonen en dat de club meer in je hart dan in een stad zit.' 

Baba Touré, oprichter van Home, kan zich vinden in het betoog van Janssen: Patta verdient een Leeuw. Touré was er vroeg bij overigens, al in oktober vorig jaar bombardeerde hij de campagne op Adformatie als 'het beste werk van dit jaar'. 'En dat vind ik nog steeds. De combinatie van merken, de executie, de relevantie die het heeft in en mét de cultuur. Deze case heeft het voor mij allemaal. Dit is het soort werk waardoor ik ooit verliefd werd op het reclamevak. We mogen als Nederland heel trots zijn op dit werk en ik hoop dan ook op succes in Cannes.'

En internationaal? Ook Touré noemt 'Women's Football'. 'Ik weet nog dat deze video viral ging en dan niet alleen binnen de reclameindustrie. Het maakt impact doordat er op een eenvoudige maar krachtige manier een verhaal wordt verteld en een stereotype beeld wordt ontkracht. Bij de D&AD was dit een van de grote winnaars en ik verwacht dat het in Cannes niet anders zal zijn.' 

Volgens foodspecialist Olaf van Gerwen (Chuck Studios) was het geen genereus jaar voor Nederland in food & drinks. 'Ik denk wel dat McDonald's en TBWA\Neboko aandacht zullen trekken met 'Smells like McDonald's'. Alleen al het beeld van mensen met hun neus in een billboard is goud waard.'

Ook is Van Gerwen te spreken over 'Find your summer' van Magnum en Lola MullenLowe Madrid. 'Een prachtfilm waarin het seizoensmerk op zoek gaat naar nieuwe gebruiksmomenten. Voor het eerst in zwart-wit én -opmerkelijk- voor het eerst zonder productdemo.'

Darre van Dijk, chief creative officer van TBWA\Neboko, zet z'n geld op 'Stukje van mij' van KPN door Dentsu Creative. 'Ook omdat ze het liedje in het Engels hebben gemaakt, waardoor de jury niet geconfronteerd wordt met de klankkleuren van de Nederlandse taal. Daarnaast raakt de campagne een wereldwijd issue.' 

Ook Heineken met z'n jubileumcampagne (bureau: Le Pub) maakt kans, denkt Van Dijk. 'Terwijl ze juist inspelen op de Nederlandse uitspraak, gelet op het feit dat over de hele wereld Heineken anders wordt uitgesproken. Plus ze nemen zichzelf niet al te serieus, dat is erg sterk.'

Van Dijks favoriet wereldwijd tot slot is de eerder genoemde 'Women's Football'-case van Orange. 'Toen ik die voor het eerst zag, werd ik echt knetterjaloers.'

De 71ste editie van het Cannes Lions Festival of Creativity vindt van maandag 17 juni tot vrijdag 21 juni plaats. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via het Cannes-liveblog van Adformatie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie