Deze week in het campagnerapport: de commercial van KPN met ‘ex-miljonair Hans’, bekend van de oude Telfort-campagne. Verder is de commercial van G-Star Raw onderzocht, waarin Max Verstappen de hoofdrol speelt. De campagne van de telecommer is afkomstig van N=5, terwijl The Family verantwoordelijk is voor de commercial van het kledingmerk.
Hans van Telfort naar KPN
39% van de ondervraagde kijkers vindt de commercial van KPN geloofwaardig, 42% stelt dat de uiting met ex-miljonair Hans goed bij het merk past en 48% beoordeelt de campagne als leuk. 46% geeft aan dat KPN onderscheidend is met deze commercial, 56% vindt deze opvallend en 62% is van mening dat de uiting een duidelijke boodschap heeft. ‘Leuk en herkenbaar, maar ondertussen toch een duidelijke boodschap dat Telfort KPN wordt’, vertelt een kijker dan ook. ‘Overdreven, maar juist daardoor grappig’, stelt een andere kijker. Het rapportcijfer voor KPN is een 6,3, wat net zo hoog is als de benchmark van MeMo².
Jeroen Turksema, Head of Data Science Center MeMo², stelt dat de transitiecampagne van KPN goed scoort. ‘Ondanks dat je in eerste instantie denkt dat om een Telfort-reclame gaat, weet Hans toch de boodschap over te brengen. Daarnaast verveelt het reclame-icoon nog niet. De commercial scoort namelijk goed op likeability en onderscheidend vermogen. Dat Hans nu voor KPN in wordt gezet, lijkt Nederland niet uit te maken. De commercial scoort namelijk goed op brand fit.’
Yvette Belt-Beekman, Director Brand & Marketing Communicatie KPN, geeft aan dat het telecombedrijf zich herkent in de resultaten. ‘Ook ons onderzoek geeft een gelijk beeld. De campagne heeft het zeer goed gedaan op boodschapoverdracht, likeability, merkkoppeling en campagneherkenning. Ook de verwerking was zeer goed op engagement, persuasion en competitiveness. Hans is een ideale property gebleken in de afgelopen jaren en ook nu is de campagne weer succesvol geweest. Wat overigens wel opvallend is, is dat in ons onderzoek de campagne nog hoger werd gewaardeerd.’
(Tekst gaat verder onder de video.)
Superster Verstappen in G-Star Raw-campagne
34% van de kijkers vindt dat de commercial van G-Star Raw een duidelijke boodschap bevat en goed bij het merk past. 35% vindt de uiting leuk en 46% van de ondervraagden is van mening dat de campagne met Verstappen onderscheidend en opvallend is. ‘Leuk om Max Vertappen eens in een andere rol te zien’, deelt een van de kijkers. ‘Leuk, interessant en de commercial laat in de rust op het einde duidelijk het product zien’, vertelt een andere kijker.
Turksema (MeMo²): ‘Max Verstappen wordt in deze andere rol goed ontvangen door reclame kijkend Nederland. Het kledingmerk scoort goed op onderscheidend vermogen, maar het publiek moet duidelijk nog even wennen aan deze nieuwe insteek. De boodschap die G-Star Raw probeert over te brengen lijkt pas laat duidelijk te worden voor de kijker, waardoor de boodschapoverdracht van de tv-commercial achterblijft. De reacties op Max Verstappen in een commercial van G-Star Raw zijn over het algemeen positief.’
Gwenda van Vliet, Chief Marketing Officer van G-Star Raw, vertelt dat de campagne met Verstappen als doel heeft om op de Nederlandse markt extra awareness te creëren onder een brede doelgroep voor G-Star Raw en in het bijzonder de samenwerking met de F1-coureur. ‘De campagne bouwt op de waarden die Verstappen en G-Star Raw gemeen hebben. Puur, authentiek, eigenwijs en rebels.’ Uit eigen onderzoek van het kledingmerk blijkt ook dat de campagne goed wordt ontvangen, vertelt van Vliet. ‘Het is voor G-Star de best scorende campagne ooit, zowel organisch als via paid media. En met een 98% positieve responsrate kunnen we niet anders dan tevreden zijn. Deze campagne is één van de toetsen in het brede pallet van G-Star waarin we onszelf weer neer willen zetten als oer-denimmerk.’