Campagne VWS en Sense moet jongeren over seksuele grenzen en wensen helpen praten

Het mantra ‘Zin? Lekker? Fijn?’ dient als hulpmiddel om het gesprek kunnen aangaan.

Het ministerie van VWS en Sense zijn de campagne ‘Zin? Lekker? Fijn?’ gestart om jongeren te helpen hun seksuele wensen en grenzen bespreekbaar te maken. De campagne is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau

De nieuwe campagne wil jongeren stimuleren om zich meer vrij te voelen in het maken van hun seksuele keuzes. Het mantra ‘Zin? Lekker? Fijn?’ moet ze helpen het gesprek aan te gaan.

Zin?

In posters, radiospotjes, online posts en video’s op social media staan de verhalen van jongeren zelf centraal. Zij laten zien hoe zij zelf het gesprek zijn aangegaan, dat jongeren zich nergens voor hoeven te schamen en dat ze er niet alleen voor staan. Op sense.info vinden jongeren tips om zelf ook het gesprek te voeren.

Duidelijke norm nodig

Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS zegt dat een duidelijke norm nodig is om ongewenst gedrag te voorkomen. ‘Het is normaal dat je zelf je keuzes maakt over wat je wel en niet wilt en dat je partner dit respecteert. Dat vraagt om goede communicatie, hoe spannend dat soms ook is.’

Uit een recent onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren en jongvolwassenen het moeilijk vindt om te praten met de ander over wat ze wel en niet willen bij intiem contact zoals knuffelen, zoenen of met elkaar naar bed gaan.

Vier op de vijf jongeren vindt het belangrijk om met de ander te praten over wat ze wel en niet willen op seksueel gebied of bij intiem contact. Negen op de tien vinden het belangrijk om te weten te komen wat de ander op dat gebied wel en niet wil.

Lekker?

Van de meisjes geeft twee derde meestal of altijd aan wat hun grenzen en wensen zijn bij een intiem contact of op seksueel gebied. Van de jongens doet de helft dat. Een kwart doet dit soms.

Meerjarig

De opdrachtgevers het ministerie van VWS en Sense werkten voor de ontwikkeling van de campagne samen met Soa Aids Nederland, Rutgers, de GGD/Centra voor Seksuele Gezondheid en het RIVM.  De strategie en het creatieve werk komen van Roorda Reclamebureau (i.s.m. Tabula Rasa) en Jagthund maakte de illustraties en animaties. De campagne maakt deel uit van een meerjarige campagne seksuele gezondheid.

:

 

Credits:

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mariëlle Verlouw (Ministerie van VWS)
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula Rasa
Creatie: Willemijn Besteman, Bodine Hekkert, Tom van der Veldt, Dyon Ruiter en Joeri Jansen.
Account: Judit de Graaff en Oriane Pam
Manager Digital: Alex de Kok
Artwork en animatie: Jagthund
Design: Jorn Slotboom
Geluid: SoundCircus
PR: exPRtease
Media: Initiative

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie