'Samen planten we bomen’ van Shell en Staatsbosbeheer is verkozen tot 'de brutaalste fossiele reclame' en wint daarmee de Vieze Verkiezing van Greenpeace. In totaal brachten meer dan 22.000 mensen hun stem uit op een van de vijf genomineerde campagnes, de reclame van Shell en Staatsbosbeheer kreeg bijna 30% van alle stemmen.
Actievoerders van Greenpeace zijn bij winnaar Staatsbosbeheer langsgegaan om een boom te planten, om die vervolgens te overgieten met olie (verdunde ketjap, stelt Greenpeace gerust ). Edelman, het pr-bureau achter de campagne werd ook door Greenpeace bezocht, maar weigerde de prijs in ontvangst te nemen,
Diederick van den Ende, campagneleider en actievoerder bij Greenpeace Nederland, noemt de campagne van Staatsbosbeheer en Shell 'een perfect voorbeeld van een fossiel bedrijf dat door sponsoring zichzelf een groen imago wil aanmeten. Shell hoort bij de top 10 van de grootste vervuilers ter wereld.'
'Marketingtruc voor de goede sier'
Deze samenwerking is een marketingtruc, stelt Van den Ende. 'Het terugplanten staat niet in verhouding met de schade van Shell op klimaat en natuur. Staatsbosbeheer, een semi-overheidsinstelling, laat zich daarvoor lenen. Voor veel stemmers was vooral fnuikend dat de grootvervuiler hiermee nog jarenlang goede sier kan maken.'
Naast de samenwerking tussen Shell en Staatsbosbeheer waren de andere genomineerden KLM (Urban Trail), Land Rover (Defender), Ryanair (Inenten en gaan) en Vattenfall (Fossielvrije generatie). KLM en Land Rover zijn we zelfs persoonlijk gaan feliciteren met hun nominatie.
De Vieze Verkiezing is onderdeel van een fossielvrije revolutie, die Greenpeace met een brede beweging aanjaagt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!