Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne van Shell en Staatsbosbeheer uitgeroepen tot brutaalste fossiele reclame

Bomenplantcampagne wint Vieze Verkiezing van Greenpeace. Ruim 22 duizend mensen brachten een stem uit op een van de 5 campagnes.
Actievoerders Greenpeace planten boom bij Staatsbosbeheer en overgieten die met olie (verdunde ketjap)
Actievoerders Greenpeace planten boom bij Staatsbosbeheer en overgieten die met olie (verdunde ketjap)
Actievoerders Greenpeace planten boom bij Staatsbosbeheer en overgieten die met olie (verdunde ketjap)
Actievoerders Greenpeace planten boom bij Staatsbosbeheer en overgieten die met olie (verdunde ketjap)

'Samen planten we bomen’ van Shell en Staatsbosbeheer is verkozen tot 'de brutaalste fossiele reclame' en wint daarmee de Vieze Verkiezing van Greenpeace. In totaal brachten meer dan 22.000 mensen hun stem uit op een van de vijf genomineerde campagnes, de reclame van Shell en Staatsbosbeheer kreeg bijna 30% van alle stemmen.

related partner content for mobile comes here

Actievoerders van Greenpeace zijn bij winnaar Staatsbosbeheer langsgegaan om een boom te planten, om die vervolgens te overgieten met olie (verdunde ketjap, stelt Greenpeace gerust ). Edelman, het pr-bureau achter de campagne werd ook door Greenpeace bezocht, maar weigerde de prijs in ontvangst te nemen,

Diederick van den Ende, campagneleider en actievoerder bij Greenpeace Nederland, noemt de campagne van Staatsbosbeheer en Shell 'een perfect voorbeeld van een fossiel bedrijf dat door sponsoring zichzelf een groen imago wil aanmeten. Shell hoort bij de top 10 van de grootste vervuilers ter wereld.'

'Marketingtruc voor de goede sier'

Deze samenwerking is een marketingtruc, stelt Van den Ende. 'Het terugplanten staat niet in verhouding met de schade van Shell op klimaat en natuur. Staatsbosbeheer, een semi-overheidsinstelling, laat zich daarvoor lenen. Voor veel stemmers was vooral fnuikend dat de grootvervuiler hiermee nog jarenlang goede sier kan maken.'

Naast de samenwerking tussen Shell en Staatsbosbeheer waren de andere genomineerden KLM (Urban Trail), Land Rover (Defender), Ryanair (Inenten en gaan) en Vattenfall (Fossielvrije generatie). KLM en Land Rover zijn we zelfs persoonlijk gaan feliciteren met hun nominatie.

De Vieze Verkiezing is onderdeel van een fossielvrije revolutie, die Greenpeace met een brede beweging aanjaagt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in