Het moet in alles authenticiteit uitstralen, de cameravoering, de close-ups en de wijfelachtige manier waarop de topman van Shell - laten we hem Ben noemen - aankondigt dat het concern stopt met olie.
In wat lijkt op een historische mannenmeeting gaan vervolgens ook ook de overige ceo’s als dominostenen om. ING, Tata Steel, Rabobank, Friesland Campina en ABP redden het milieu.
Dream on.
Natuurlijk is de korte film een utopie, precies wat Milieudefensie over het voetlicht wil brengen. Mochten mensen bedrijven willen aanzetten om te veranderen, dan moeten ze daar actie voor ondernemen, druk zetten, is de boodschap.
De korte film, van de hand van WeFilm, is het startsein van een nieuwe campagne van Milieudefensie. In navolging van de gewonnen klimaatrechtszaak tegen Shell, wil de milieuorganisatie de politieke druk opvoeren voor een zogeheten klimaatplicht voor vervuilende Nederlandse bedrijven.
Milieudefensie wil dat die onderdeel wordt van de wet voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) zodat, naast Shell, andere vervuilende bedrijven verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun bijdrage aan klimaatverandering.
Bovendien slaat zo’n plicht bedrijven het argument uit handen dat ze wel willen veranderen, maar niet alleen en niet als eerste; de wet geldt voor alle bedrijven.
Volgens Donald Pols, directeur Milieudefensie, hebben Nederlandse politici een unieke kans om klimaatgeschiedenis te schrijven met de invoering van de klimaatplicht. ‘Zo zorgen we ervoor dat de fictie uit onze film werkelijkheid wordt.’
Het is de tweede campagne van Wefilm voor Milieudefensie. De eerste campagne ‘Ik stem voor onze kinderen’ ontving vorige week een Lamp in de categorie ‘Communications, Film & Video’ bij de Dutch Creativity Awards.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!