Patiënten doen in campagne appèl op dierbaren: Laat weten of je donor wil zijn

Campagne 'Doneer 1 minuut' moet leiden tot meer gesprekken donoren organen. Dit zorgt voor minder twijfel bij nabestaanden en meer donors.

In een nieuwe campagne voor donors zijn het dit keer de patiënten op de wachtlijst zelf die een appèl  doen. Ze roepen hun dierbaren op om vooral te laten weten of die na overlijden donor willen zijn, dat hoeft maar één minuutje tijd te kosten. In een persoonlijke boodschap vertellen zeven nier-, hart- en leverpatiënten waarom met elkaar praten over de donorkeuze zo belangrijk is.

De campagne is een initiatief van Nierstichting en NVN, de uitvoering is in handen van communicatiebureau De Issuemakers en creatief productiebedrijf Wefilm. De achtergrond is dat de helft van de Nederlanders zijn donorwensen niet deelt met naasten. Dat kan later tot twijfels leiden, wat vervolgens enorme invloed heeft op het aantal donors; maar liefst driekwart van de nabestaanden weigert bij twijfel in te stemmen met donatie.

Als mensen elkaar laten weten of ze donor willen zijn, wordt een wens vaker nageleefd en er ook vaker ingestemd met donatie. 

Gedeelde oproepen en verhalen

In de campagne 'Doneer 1 minuut' delen patiënten hun oproepen via hun eigen socialemedia-accounts en hebben ze een persoonlijke website met hun eigen verhaal en tips over hoe dit gesprek aan te gaan. De oproepen en adviezen komen samen op www.doneer1minuut.nl. Daar vertellen een psycholoog en nabestaanden over de impact van het weten van iemands donorwens.

Volgens Tom Oostrom, directeur Nierstichting, komt een donororgaan voor ongeveer 250 mensen op de wachtlijst te laat: ze overlijden of hun toestand verslechtert zo erg dat ze niet meer transplantabel zijn.

Verschil maken

Oostrom: 'Het is bijzonder moedig dat de zeven oproepers, die leven met veel onzekerheid of een donororgaan voor hen op tijd komt, vragen om iets voor hen te doen. Deel hun oproepen en bespreek je donorwens met je naasten, want dat kan voor hen het verschil maken.' 

Volgens Oostrom laat ervaring in het buitenland zien nabestaanden vaker instemmen met donatie wanneer het gesprek over de persoonlijke donorkeuze is gevoerd.

Sterkere boodsshap

Susanne Peters, senior adviseur De Issuemakers, noemt het 'krachtig' dat in de campagne juist de patiënten zelf het initiatief nemen. Ze vindt het indrukwekkend hoe betrokken alle oproepers zijn. 'Je voelt hun lichamelijke kwetsbaarheid, maar mentaal zijn ze zo sterk. Ze doen het niet alleen voor zichzelf, maar ook voor al die andere mensen die wachten op een donor. Hun boodschap komt daardoor sterker binnen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie