Overslaan en naar de inhoud gaan

De JongeHonden-kwispelcolumn: ‘Merken lijken nog steeds geen grip te krijgen op memes’

Laurens Martens en Jens Olsen over de geniale zet van Disney+: Baby Yoda is everywhere.
Baby Yoda
Baby Yoda
© Disney+
Baby Yoda
Baby Yoda
© Disney+

Tekst: Laurens Martens en Jens Olsen

De JongeHonden Kwispelcolumn is een samenwerking tussen JongeHonden en Adformatie. (Meer info: zie onderaan.) Deze keer: de winnaars van de afgelopen JongeHonden pitch van NPO: 3FM: Laurens Martens en Jens Olsen over de geniale zet van Disney+: Baby Yoda?

related partner content for mobile comes here

De wekker gaat. Alarm uit. Instagram aan. Als typische millennialis onze internet thuisbasis anno 2019 Instagram. Wat we tot ons nemen? Memes. Veel memes. All the memes! Memes over het leven in de reclamewereld, over dieren (en mensen) die gekke dingen doen, het nieuws en alles wat van Reddit, 9Gag, YouTube of 4chan op een of andere manier in onze feed wordt geïnjecteerd.

Hoewel er voor iedere beroepsgroep, hobby of obscure interesse aparte meme-paginas zijn, komt er sinds een maand of twee op elk van deze paginas een onweerstaanbaar schattig figuurtje met grote ogen tevoorschijn: Baby Yoda.

Voor wie het niet heeft meegekregen: Baby Yoda is een karakter uit de Star Wars serie The Mandalorian op het onlangs gelanceerde Disney+. Wat Baby Yoda heeft bereikt, is de droom van menig merk: organisch verspreide content die jouw product of serie verkoopt. Wij hebben het er immers nu ook weer over.

Het knuffelbare wezentje is dé mascotte van Disney+ geworden en heeft waarschijnlijk het aantal abonnees van het platform flink omhoog gekrikt. De vraag komt dan natuurlijk naar boven: in hoeverre is Baby Yoda een positieve toevalligheid en in hoeverre een strategische zet?

Meme-potentie

Het fascineert ons dat tot op de dag van vandaag nog steeds weinig merken de meme-codehebben gekraakt. Memes blijven een speciaal deel van de internetcultuur waar merken nog steeds geen grip op lijken te krijgen. Merken proberen uiteraard wel in te spelen op de internetcultuur, maar zoals hier eerder beschreven, voelen campagnes of zelfgemaakte content toch vaak geforceerd aan.

Wellicht gaan merken in de toekomst direct met meme-paginas samenwerken net zoals ze nu doen met influencers. Daarbij komt natuurlijk ook dezelfde uitdaging die werken met influencers met zich meebrengt: in hoeverre kun je een derde partij de vrijheid geeft om iets natuurlijkste maken?

Verborgen intenties

Het zou daarnaast kunnen dat merken bewuster content gaan maken dat meme-potentie heeft (zoals Baby Yoda). Oftewel: waar een onbedoeldelement in zit dat kan worden omgevormd tot iets herkenbaars, deelbaars en prikkelends. Lastig is dat deze intentie niet opgemerkt mag worden door de scrollende, eigenwijze meme-makende millenials.

Maar mocht het dan eenmaal lukken om in te breken op specifieke meme-paginas, dan zou het zomaar kunnen dat er een Baby Yoda-effect wordt bereikt. Dat iedereen het moet delen.

Of, zoals Baby Yoda dan zou zeggen: "Share, you must.”

Over JongeHonden-kwispelcolumn

Weer een column over millennials? Jazeker, maar dan eentje geschreven door diezelfde tot-op-het-bot-verwende groep twintigers waar zo moeilijk tot door te dringen is. Door zo’n jonge hond met de spanningsboog van een chihuahua en met de merkloyaliteit van een P.C. Hooftstraat-poedel.

Stichting JongeHonden schuift elke keer een jonge creatief (of creatief team) naar voren die aan een campagne snuffelt die – als alles goed is gegaan – naadloos aansluit bij zijn of haar millennialistische levensstijl. De hoofdvraag: beginnen onze jonge honden te kwispelen van de nieuwste millennial-campagne?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Gast

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51493403
Mike Bloomberg campaign pays influencers for memes

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in