Eten en drinken zijn onze eerste levensbehoeften. Toch lijkt in de Nederlandse food&drinks-categorie de honger naar écht creatieve campagnes niet zo groot. Is het symptomatisch dat, nu Plus het domein Goed Eten lijkt te verlaten, er niet één supermarkt meer is die de magnetische aantrekkingskracht van food inzet? Eén Loeki maakt nog geen Leeuw. Nouja, misschien ééntje dan.
In willekeurige volgorde, tien smaakvolle kanshebbers voor het Cannes Lions Festival of Creativity.
Yorkshire Tea - Pack Yer Bags
Ook als niet-Brit voel je op je klompen aan dat er geen campagne Britser is dan deze. Dat bevestigt dat het bureau en het toch wat stoffige Yorkshire Tea ook een jonge doelgroep uitstekend begrijpt.
Bureau: Lucky Generals
Regie: Fred Rowson via Blink
Magnum - Find Your Summer
Klassieke filmformule met sterk strategisch inzicht: een seizoensproduct op rooftocht naar nieuwe gebruiksmomenten.
Bureau: Lola MullenLowe
Regie: Juan Cabral via MJZ
Butterkist - Go Grab the Butterkist
Drukke dag. Plof op bank, brein uit, serie aan. PING! Deze levensgrote DOOH onderweg in de metro naar huis toont een gigantische magnetron met zak popcorn. Het is de perfecte mix van zintuiglijke prikkels — wie kent niet de monotone magnetronbrom met popcornplofjes - en media-inzet. Niets zo moeilijk als een simpele uiting maken.
Bureau: St Luke’s
McDonald’s - As Featured In
Het merk takelt de laatste jaren ontelbare Effies naar binnen op basis van W+K’s merkstrategie ‘Fan Truths’. Deze film echoot de ontegenzeglijke culturele impact van het merk. Ik blijf me maar afvragen waarom ‘Le Big Mac’ uit Pulp Fiction ontbreekt.
Bureau: Wieden+Kennedy
Uber Eats - Best Friends
Is Uber nou een mobiliteitsdienst of brengen ze me eten? OJA, en boodschappen? Dankzij die onoplosbare spagaat bestaat deze fenomenaal geregisseerde film, met twee generaties acteurs en een groen tasje. Het is de serie die je zou willen dat-ie bestond.
Bureau: Mother
Regie: David Shane via O Positive
Coors Light - Hits the Spot
Wat doe je als je een enorme kletser van merk bent en je wil jury’s inpakken? Men neme de underdog positie in (‘m’n billboard is kapot’), voeg een vleugje lichte ironie toe (‘dat vinden we heel erg, maar niet echt’) en prop newsflashes, vox popjes en heel veel getallen in je casefilm. Echt jury-werk, en heel leuk.
Bureau: Rethink Toronto
Heinz - It Has To Be Heinz
Heinz doet een vergelijkbare move als McDonald’s: ze ontdekken mooie waarheden over wat mensen met hun spullen doen en hijsen die op het schild. De hoofdfilm is fantastisch, de activaties zoals Ketchup Fraud en Kranch nog beter. Kanshebber voor Advertiser of the Year 2025 wat mij betreft.
Bureaus: Wieden+Kennedy New York en Rethink Canada
Liquid Death x Rebel Moon - Mandatory Beverage of the Motherworld
Een anti-merk wat zich gedraagt als een entertainment platform. Het Youtube-kanaal ziet er uit als een potpourri van stijlen en genres. De samenwerking met Rebel Moon is bijzonder omdat de serie bloedserieus is, en het merk ze zo ver heeft gekregen meet te gaan in hun gekte. De alternatieve Superbowl ad is ook mooi.
Regie: Eli Snyder
Quaker - You’ve Got This
De ‘coming of age’ commercial, een genre op zich. Van het hotste bureau van het moment komt de nieuwe campagne van Quaker Oats. Het voelt als een arthouse film, maar nu met een kersvers product ritual, die zomaar de Quaker Bowl Bump zou kunnen heten.
Bureau: Uncommon
Regie: Charlotte Wells via MJZ
McDonald’s - Smells Like McDonald’s
Geur een distinctive brand assets? Lijkt me wel. Friet van McDonald’s ruik ik van kilometers afstand. Het opmerkelijke werk van TBWA\Neboko toont een niet eerder vertoond beeld: mensen die hun neus giechelend in een billboard steken.
Bureau: TBWA\Neboko
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!