Er zijn al de nodige staaltjes automarketing ‘lost in translation‘ gegaan. De Honda Fitta bijvoorbeeld, die in allerijl moest worden gerebrand voor de Scandinavische markt toen het daar letterlijk een kutnaam bleek te zijn.
Ford overkwam hetzelfde in Brazilië met zijn Pinto, lokale slang voor ‘kleine piemel’. Kia ging in hetzelfde land de mist in met zijn camper Kia Besta, ofwel Kia Idioot.
In Spanje werd de Mitsubishi Pajero uiteindelijk onder de naam Montero op de markt gebracht, want wie wil er nu in een Rukker rondrijden?
Fiat Sukkel (Uno) was voor Finland weer niet zo'n slimme keuze.
Ook aardig: Subaru moest Amerikaanse dealers excuses aanbieden na de introductie van de nieuwe Subaru Forester Ultimate Customized Kit Special, ofwel de Subaru Fucks.
Ook BMW zal wellicht met enige culturele kennis van Nederland een andere keuze in zijn communicatie hebben gemaakt. Het presenteerde de eerste beelden van zijn nieuwe BMW i4 e-mobility.
De prachtige plaatjes gunnen ons een blik in de toekomst, maar de eerste drie letters op nummerbord bezien doet het model ons toch vooral aan het verleden denken.
Later dit jaar komt het op de markt, dan wordt ook bekend met welke naam. Het zal toch niet de BMW Fritz (Britse markt), de BMW Boche (Frankrijk) of de BMW Krauts (VS) zijn?
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!