De Bijenkorf start een inleveractie ‘Fashion Exchange’ met Sympany, een charitatieve textielinzamelaar en sociaal ondernemer. Het warenhuis wil met deze samenwerking consumenten helpen met verantwoord opruimen en het slimmer samenstellen van hun garderobe. De goedbedoelde actie heeft echter ook impact op de lokale Afrikaanse economie.
Duurzame garderobe
Ieder jaar belandt 145 miljoen kilo textiel bij het restafval, terwijl 65 procent daarvan geschikt is voor hergebruik of recycling. Het warenhuis vraagt hiervoor aandacht bij de consument. Klanten kunnen in augustus bij alle Bijenkorf-winkels hun textiel inleveren en krijgen daar een voucher voor terug.
Bijenkorf communiceert over de actie via diverse kanalen. Op de Bijenkorf-website staat aangegeven waar de Sympany-inzamelbakken staan. Via social media geeft styliste Kirstie tips en tricks over hoe mensen hun kast kunnen opruimen. En de Bijenkorf verloot een opruimmiddag met een professionele stylist en shoptegoed.
Tweedehandskleding verstoort lokale economie
Sympany verwerkt jaarlijks 23,5 miljoen kilo textiel, waarvan het grootste deel in Afrika en Oost-Europa wordt verkocht. Afrikaanse landen staan echter niet te springen om de westerse tweedehandskleding. 'Onze oude jurken en versleten broeken zullen vanaf 2019 niet meer op de markten van de Oost-Afrikaanse Gemeenschapslanden te koop zijn. Ze schaden namelijk de lokale textielindustrie', schrijft de Volkskrant.
Marjolein Meynen, directeur marketing & communicatie de Bijenkorf, wil zich niet in deze discussie mengen: 'Wij willen met deze campagne een andere boodschap uitdragen: niet wat het effect van Sympany in Afrika is, maar mensen aanmoedigen verantwoorde keuzes te maken. Sympany is voor ons een betrouwbare partner.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!