Premium

Bertolli kiest bureau Hunt voor nieuwe activatiecampagne

In de campagne zien we Italiaanse 'nonna's' tombola spelen. DDB Amsterdam blijft het lead agency van Bertolli.

'Echte Italiaanse oma' van Bertolli.

Bertolli heeft het Amsterdamse bureau Hunt gekozen voor de ontwikkeling van een nieuwe activatiecampagne. Via online video, social media, radio en POS wordt de kijker opgeroepen mee te spelen met een zogenoemde tombola. Het gaat om een vier weken durende actie waarbij een 'echte Italiaanse nonna' (oma) iedere week de winnende nummers trekt voor 'de mooiste Italiaanse prijzen'. 

Aleks Fiege, marketingdirecteur bij Enrico Food, benadrukt dat DDB Amsterdam nog steeds het lead agency van Bertolli is. 'We zochten een activatiebureau voor deze campagne, en Hunt kwam met het beste idee. Hunt is hiermee toegevoegd aan het DDB-team voor activaties. De nieuwe campagne is ook geheel in lijn met het door DDB neergezette idee dat de authentieke Italiaanse keuken bij de nonna's te vinden is.'

Bertolli is sinds januari 2021 onderdeel van Enrico Food, dat het Italiaanse foodmerk destijds van Unilever heeft overgenomen.

Van alles aan de gang

Over de campagne vult Fiege aan dat het 'geen nieuws is' dat er 'van alles aan de gang is' in supermarktland. 'Naast dat consumenten meer switchen dan ooit, speelt er veel achter de schermen en hadden we behoefte aan een andere soort communicatie. We vonden het tijd om een campagne te starten die niet alleen mensen stimuleert om onze producten te kopen, maar ook laat zien waarom ze voor Bertolli moeten kiezen in plaats van een private label.'

Arjan Ribbe, oprichter Hunt: 'Op zoek naar een passend actiemechaniek, ontdekten we dat bingo oorspronkelijk Italiaans is en nog steeds veel gespeeld wordt onder de naam tombola. We waren er snel uit dat dit de as van de campagne moest zijn. Vier weken lang kunnen deelnemers de mooiste Italiaanse prijzen winnen, van een Smeg-ijskast tot een Vespa of een jaar rijden in een Fiat 500.'

Uitdaging

De grote uitdaging was om een toegankelijke manier te vinden om met duizenden mensen tombola te spelen en niet aan authenticiteit in te boeten, zegt Ribbe. 'We hebben in eerdere campagnes gewerkt met WhatsApp en Messagebird en dat werkte heel goed. Nu hebben we er ook een AI-tool aan toegevoegd om de tombola-kaarten te genereren. Innovatie die we combineren met aanraakbare films die zich afspelen vlakbij Napoli.'

Hunt werkt met een team van zeven mensen voor opdrachtgevers als KNVB, ING en KWF. 

Credits:
Campagne: Bertolli Tombola
Media: Online video, social media, radio en POS
Adverteerder: Enrico Food
Bureau: Hunt
Productiemaatschappij: Bruut
Mediabureau: Abovo Media
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie