Anti-ASMR: Lynx laat zien hoe je je zaakje scheert

Het merk maakt een serie ‘shavetorials’. Waarschuwing: deze video's zijn anders dan de 'gebruikelijke' ASMR-spotjes.

Lynx, de Britse variant van Axe, lift mee op de ASMR-trend en komt met een opvallende campagne. In dit spotje zien we hoe een nerdy dude zijn ballen scheert. Tja, voor de mensen die fan van ASMR zijn: je moet heel wat andere filmpjes kijken om dit beeld, en vooral geluid, van je netvlies te krijgen.

De afkorting ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Deze term omschrijft het tintelende gevoel dat sommige mensen krijgen via geluiden en klanken. Het fenomeen is ontstaan op internet en hordes mensen kijken naar deze YouTube-filmpjes, vaak gemaakt door jonge vrouwen, om te ontspannen.

Ballen, benen en borst

Lynx gooit het over een compleet andere boeg: met een reeks ASMR-spotjes, gemaakt door 72andSunny Amsterdam, promoot het merk zijn nieuwe scheergel. De video’s hebben allesbehalve een ontspannen effect. De jonge man, die ietwat klunzig overkomt, laat zien hoe hij zijn ballen, benen en borst scheert. Je hoort hoe hij zijn lichaam zeept, het scherpe geluid van het scheermesje en het knisperende geluid van haren. Lynx neemt hiermee de ASMR-spotjes op de hak. 

Lijm

Ook stelt Lynx de vraag: ‘Why can’t guys shave whatever they want?’ Dit lijkt een verwijzing naar de Gilette-campagne over toxic masculinity, maar dit blijkt niet het geval, laat Adam Koppel, creative director bij 72andsunny weten. 'We waren al met dit project bezig voor de Gillete-campagne. Wij zochten vooral een nieuwe manier om het gesprek met jonge mannen aan te gaan. Niet door ze een lezing te geven, maar ze te laten ontdekken wie zij zijn.'

De oorspronkelijke briefing was een demonstratievideo, die moest laten zien hoe mannen op een veilige manier hun lichaam kunnen scheren. Koppel: 'Wij dachten: hoe kunnen we dit op een grappigere manier doen? Ineens moesten we denken aan het knetterende geluid van scheerschuim en voilà: het idee was geboren.'

Saillant detail: 'We filmden eerst het bovenlichaam. Maar toen was al het haar weg voor de volgende filmpjes. Onze make up-artiest heeft alle haren opgeraapt en weer op zijn borst geplakt. Ik weet niet of hiervoor een prijs is, maar zij zou die absoluut winnen', aldus Koppel. 

Meer weten over de effectiviteit van ASMR in commercials? Lees dit verhaal. 

Credits

Creative Agency:  72andSunny Amsterdam
Director: Cloé Bailly
Production Company: Caviar
Sound Design Company: Stainless Sound
Post/VFX Company: Glassworks Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie