De gemeente Amsterdam wil per 1 januari in het nieuwe jaar een reclamebelasting invoeren om zo de hoeveelheid reclames in het huidige straatbeeld te verminderen. De gemeenteraad zal in november een besluit nemen over het voorstel met nieuwe regels en tarieven.
De reclame waar het om gaat zijn de uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Het kan hier dus gaan om gevel- en raamreclame, uithangborden, vlaggen, sandwichborden, abri’s, naamplaten en menukaarten. Degene die het meeste voordeel uit de reclame-uiting haalt, zal de belasting op zijn of haar bordje krijgen.
De kosten
Hoe groter de uiting, hoe hoger de belasting, aldus de gemeente. Wat uiteindelijk moet worden betaald, wordt berekend door de totale oppervlakte van alle uitingen aan een gebouw per ondernemer, organisatie of particulier bij elkaar op te tellen. Er geldt een prijs per stuk voor vlaggen, banieren en parasols.
Daarnaast gelden er drie tariefgebieden. Concreet betekent dit dat de belasting hoger uit zal vallen in drukkere delen van de stad, zoals het centrum. Zo zal een bord van twee vierkante meter aan een winkelgevel in Amsterdam Noord €84,- per jaar kosten, terwijl een vergelijkbaar bord in het centrum van de stad jaarlijks goed is voor €150,- aan belasting.
Waarschijnlijk zal op 6 november de gemeenteraad de regels en tarieven gaan vaststellen. De belasting zal op 1 januari dan daadwerkelijk worden ingevoerd.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!