Het Amsterdam Museum lanceert in samenwerking met verschillende bureaus en creatieven een campagne voor de tentoonstelling De Gouden Koets. Met de expositie over de koets wil het museum kennis delen en tegelijkertijd een nationaal gesprek aanmoedigen over het controversiële rijtuig.
Hoofd communicatie & marketing van het Amsterdam Museum, Maurice Seleky, beschrijft hoe de tentoonstelling bezoekers een meerstemmig verhaal vertelt. ‘Veel mensen en hedendaagse makers komen in de tentoonstelling aan het woord en uiteenlopende perspectieven worden belicht. De tentoonstelling heeft als doel om mensen te laten nadenken over de Gouden Koets en de toekomst ervan.’
Dat is volgens Seleky de reden waarom het Amsterdam Museum kiest voor ‘een conversationele campagne, waarin het museum niet alleen zendt maar juist de interactie met het publiek opzoekt, die uit moet nodigen tot een gesprek’.
Landelijke pop-up-campagne
Het Amsterdam Museum wil voor de campagne alle twaalf provincies aandoen met een mobiele pop-up-onderzoeksinstallatie, die tegelijkertijd een mini-expo zou zijn. Dit concept is ontwikkeld in samenwerking met het social design bureau Afdeling Buitengewone Zaken.
Publieks-associaties
Volgens het museum worden er tijdens de rondreis vijf interactieve modules gepresenteerd waarin het publiek uitgenodigd wordt om hun kennis over de Gouden Koets te testen, gevoelens over, herinneringen aan en associaties bij het rijtuig te delen om vervolgens een persoonlijke kijk op de toekomst van de koets te geven.
‘Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door video- en audioboodschappen op te nemen of vragen op te schrijven, die wij weer verzamelen’, stelt het museum.
Een deel van de resultaten die voortkomen uit de expo worden gepresenteerd op de Gouden Koets-website en de tentoonstelling.
Beeld: Exploded view-metafoor
Samen met Verve Agency, voorheen bekend als Vruchtvlees, is er een campagne-identiteit en outdoorcampagne ontwikkeld met als beelddrager een zogenoemd ‘exploded view van de Gouden Koets’. Dit omdat het museum een ‘krachtige beelddrager zocht voor de expositie om het ‘gelaagde, multidimensionale verhaal over te brengen’.
Seleky verduidelijkt dat met de opmerking dat de tentoonstelling niet om slechts het object gaat maar juist over de vele verhalen die over de koets te vertellen zijn. Hij noemt de exploded view daarom een metafoor voor de reconstructie van de ontstaansgeschiedenis van de koets.
‘Afhankelijk vanuit welk perspectief je kijkt, kun je je dus voorstellen dat de verschillende onderdelen uit elkaar worden gehaald of juist worden geassembleerd tot een geheel.’
Campagnevideo's
De campagnetrailer die de tentoonstelling kracht bij moet zetten is ontwikkeld door regisseur Aram de Groot. Daarnaast is er door Mals Media een serie van dertig Oneminute video’s ontwikkeld over verschillende betrokkenen, de hedendaagse makers, bij de tentoonstelling. Bekenden zoals fotograaf Erwin Olaf en kunstenaars AiRich en Brian Elstak maken hierin hun opwachting.
Trailer tentoonstelling
Uitrol
De campagnetrailer wordt uitgerold op op de social media-kanalen van het Amsterdam Museum evenals de Oneminutes, die één voor één worden verspreid. De tentoonstelling zelf is afgelopen juni geopend door Koning Willem Alexander.
Lees ook: Adobe brengt Keith Haring tot leven in global campagne