Lidl heeft een bewogen jaar achter de rug: de lancering van Kordaat, de campagne met George Baker en de spaaractie Vitamini’s. Dit jaar ligt de focus op typisch Hollandse producten aan de man brengen. Het eerste resultaat van deze strategie is een paascampagne, gemaakt door Joe Public, met BN’er Ali B in de hoofdrol. Hij wordt het gezicht van de keten onder de naam ‘A-Lidl’.
In de commercial gaat de rapper als reporter (‘A-Lidl’) verslag doen van hoe Nederlanders Pasen vieren. Hij schuift bij een Hollands gezin aan tafel en ontdekt daar nieuwe dingen, zoals paasbrood, asperges met ham en paaseieren. Bij de ham zegt de rapper: ‘Oh die is niet voor mij’, wat verwijst naar dat moslims geen varkensvlees eten. De reclame eindigt met de boodschap: ‘Bij Lidl vind je paasproducten voor Hollandse prijzen’.
Groeikansen
Deze commercial is onderdeel van een langetermijnstrategie waar de focus ligt op typisch Hollandse producten en gewoonten, verklaart Jorieke de Vries, hoofd marketing bij Lidl. Zij wil geen antwoord geven op de vraag of de campagne is bedoeld om diversiteit te omarmen.
De Vries geeft als verklaring dat de keten groeikansen op lokaal niveau zit. ‘Op veel aspecten doen we het goed, maar we willen komend jaar dichterbij Nederlanders staan. We gaan Nederlandse recepten en producten in de spotlights zetten en zullen onder andere compleet nieuwe Hollandse productranges introduceren. Dat willen we doen met iemand die sympathiek, humoristisch en lekker eigenzinnig is. Daarom hebben we voor Ali B gekozen.’
Consistentie
Het is niet de eerste keer dat Lidl commercials maakt met een BN’er: Beau van Erven Dorens, Gerard Joling, Frans Bauer en George Baker zijn Ali B voorgegaan. Deze campagne betreft echter een langdurige samenwerking. ‘Wij willen meer consistentie in de marketinguitingen’, zegt de Vries. ‘Ali B gaat ook in de volgende commercials als reporter op zoek naar wat typisch Nederlands is. Hij gaat bijvoorbeeld kijken bij Nederlandse boeren hoe zij groenten verbouwen. Daarnaast zal hij verschijnen in recruitmentcampagnes en gaat een grote rol spelen op onze socialmediakanalen.’