Bij Albert Heijn is het de komende tijd ‘Sparen voor Oranje Spelerskaarten’. In aanloop naar – en tijdens het EK Voetbal 2024, krijgen boodschappers bij elke 15 euro aan boodschappen een setje van twee kaarten die aan de ene kant een speler in de oranje-selectie afbeeldt en aan de andere kant 7 woorden c.q. begrippen heeft staan die – op dezelfde manier als in het bekende spel ’30 seconds’ - geraden moeten worden. Het kaartje is ook nog eens te gebruiken als onderzetter of bierviltje. Albert Heijn start het aanjagen van de spaaractie met onderstaande commercial, maar Albert Heijn en TBWA hebben expres veel materiaal opgenomen om later in de campagne volop te kunnen variëren met de tvc.
Verlenging KNVB
De supermarkt bracht op het campagnenieuws ‘Albert Heijn zet 'm op Oranje’ gelijktijdig naar buiten met het nieuws dat het de langjarige samenwerking met de KNVB nog eens verlengt tot en met 2026. Daarmee wordt twee jaar toegevoegd aan het partnership. De handtekeningen onder het verlengde sponsorcontract werden vandaag op de campus van de KNVB gezet. Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, stelde tegenover de uitgenodigde pers vast dat de samenwerking niet alleen maar gaat over het sponsoren van het nationaal team (zowel mannen als vrouwen), maar ook over de ‘structurele inzet om belangrijke maatschappelijke thema’s als gezonde voeding en bewegen te stimuleren’. Dat geschiedt via het amateurvoetbal en het KNVB-schoolvoetbal, waar Albert Heijn hoofdsponsor van is.
Mascotte
Naast het ‘AHA! Oranje Spel’ (want zo heet het '30 seconds-achtige spel), konden Albert Heijn-klanten een reuzehamstermascotte winnen van maar liefst 1,20 meter groot. Tienduizenden mensen deden mee aan de winactie waarvan 940 uiteindelijk met de prijs vandoor gingen. De vele blije foto's, onder meer op de socials, zijn volgens Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie van Albert Heijn, getuigen van het succes van de reuzehamster.
Voor de mensen die naast de prijs grepen, is er voor 6,99 euro een handzamere hamstermascotte in de winkel verkrijgbaar. Bovendien is er een juichhamster, een soort diadeem die je op hoofd zet en als je in de pootjes knijpt, zijn hamsterarmpjes in de lucht gooit. Doelpunt!
Samenwerking met Heineken
EK Voetbal is (net als WK Voetbal) tijd voor premiums. Een tijd van samenwerkingen tussen retail en FMCG. Van der Zanden somt een aantal belangrijke samenwerkingen op. Zo is er een kans op tickets voor de kwartfinale van het EK bij aankoop van Coca-Cola, kan je bij aankoop van Bud (pils) en Lay’s een beamer winnen om thuis het EK op groot scherm te kijken en maak je bij aankoop van Mora-producten - heel toepasselijk - kans op een airfryer.
Maar de meest spectaculaire premium die Albert Heijn te vergeven heeft, is de zogeheten 'Stoelbox'. Dat is een (vrij grote) groene fauteuil met een grote la erin, waar bier in het ijs gelegd kan worden, zodat je helemaal niet meer hoeft op te staan om naar de koelkast te lopen.
Deze premium komt tot stand in een exclusieve samenwerking met Heineken (zie ook EK-artikel over Heineken vanaf 20:00 uur vanavond), de Stoelbox is dus bij geen enkele andere supermarkt te winnen. Albert Heijn maakte er speciaal een commercial voor: