Aantal klachten over reclame met 16 procent gestegen
![Klacht indienen](https://static.adformatie.nl/4cf4bad3-2dac-53b0-a79c-4e90fe364844/article/92/17/9217acf8-6b92-4dbe-87a0-7e62feb568cc/opening_image/opening_image_hero/Klachten%20over%20reclame.jpg)
![Klacht indienen](https://static.adformatie.nl/4cf4bad3-2dac-53b0-a79c-4e90fe364844/article/92/17/9217acf8-6b92-4dbe-87a0-7e62feb568cc/opening_image/opening_image_hero/Klachten%20over%20reclame.jpg)
De Stichting Reclame Code (SRC), de organisatie achter de Reclame Code Commissie heeft in 2023 meer dan 4.800 klachten ontvangen. Dat is 16 procent meer dan in het jaar ervoor. De klachten zijn voor 82 procent afkomstig van consumenten. Maar ook steeds meer maatschappelijke belangenorganisaties dienen klachten in.
De klachten hebben uiteindelijk tot 433 inhoudelijke beslissingen geleid, zo rapporteert de SRC. Er wordt veruit het meest geklaagd over misleidende reclame. SRC: ‘Bijvoorbeeld omdat belangrijke informatie ontbreekt, de prijs niet klopt of omdat de reclame niet eerlijk is over de samenstelling van een product. Ook wordt geklaagd over reclame die in strijd zou zijn met subjectieve normen, zoals goede smaak en fatsoen, waarbij de Reclame Code Commissie het enige loket is dat dergelijke klachten behandelt.’ Ook het aantal klachten over duurzaamheidsclaims (zoals klimaatneutraal of milieuvriendelijk) blijft stijgen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijCommunications Director
World Press PhotoDigital Advertising Specialist
De HorecabondAanbeveling
Wanneer de commissie oordeelt dat sprake is van een overtreding, krijgt een adverteerder een aanbeveling om deze ongedaan te maken. In 2023 heeft 96 procent van de adverteerders die zo’n aanbeveling hebben gekregen, toegezegd deze ook te zullen opvolgen. SRC: ‘Dit jaar wordt onderzoeken we hoe de communicatie over het proces rondom de opvolging van uitspraken waar nodig kan worden verduidelijkt en aangescherpt.’
Door SRC gerapporteerde cijfers over 2023
•Het aantal klachten dat de Stichting Reclame Code ontvangt is in het afgelopen jaar met 16 procent gestegen.
•In 2023 is in 63 procent van de beslissingen geoordeeld dat de Nederlandse Reclame Code is overtreden.
•Bij 96 procent van de overtredingen heeft de adverteerder toegezegd de uitspraak op te volgen/ of is de (verspreiding van de) betreffende reclame-uiting ingetrokken of aangepast.
•In 4 procent van de gevallen heeft de adverteerder de uitspraak genegeerd en is daarom als non-compliant aangemerkt.
SRC concludeert dat deze percentages aangeven dat zelfregulering een effectief middel is om verantwoorde reclame te bevorderen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid