Het Belgische biermerk Affligem lanceert vandaag de allereerste landelijke campagne in Nederland. De commercial ontvouwt de ontstaansgeschiedenis van het biermerk, afkomstig uit het gelijknamige plaatsje in Vlaanderen: een verhaal over een groep ridders die in 1074 het zwaard neerlegde en besloot hun leven te wijden aan het brouwen van Affligem.
De campagne is ontwikkeld door Alfred International, dat begin 2020 werd gekozen als lead agency voor Affligem. 'Maakt bier, genen oorlog' is vanaf vandaag te zien op de Nederlandse televisie en online.
Naamsbekendheid
Marc Scholten, de oprichter van Beerwulf die onlangs de overstap maakte naar Heineken, stelt dat de populariteit van het Belgische biertje in ons land de afgelopen jaren flink is toegenomen. Scholten wijt dat succes aan de bekroning van het beste blond bier ter wereld, de introductie van Affligem Blond 0.0 en aan het feit dat 'consumenten thuis - juist ook nu - graag een kwalitatief bier drinken.' Scholten: 'Dit is voor ons hét moment om de naamsbekendheid verder te vergroten en het verhaal van Affligem aan een nog breder publiek te vertellen.'
Jongensboek
Volgens Paul van Kuilenburg, Strategy Director bij Alfred, vraagt het overweldigende aanbod van speciaalbier om een onderscheidende campagne. 'Wij geloven dat een impuls op naamsbekendheid vraagt om een campagne die de aandacht op het merk zelf richt, op een manier die niemand ziet aankomen. Dat zie je terug in onze strategische keuzes. Niet de wereld van de ontvanger, maar de wereld van Affligem. Geen eigentijdse horeca, maar een Middeleeuwse setting.'
Scholten: 'Het verhaal van Affligem leest als een jongensboek en heeft fantastische ingrediënten voor een verfilming: een Middeleeuws toneel, Affligem afkomstig uit Affligem, het Vlaamse accent, ridders die een carrièreswitch maken. En een duidelijke boodschap: Maakt bier, genen oorlog.'
Lichtvoetig
Jeroen van de Sande, Creative Director van Alfred, kan dat beamen: 'Het is zo'n verhaal waar je vingers van gaan jeuken: het was dus niet de vraag of, maar hoe gaan we dit tot leven gingen brengen? Uiteindelijk hebben gekozen voor een lichtvoetige invulling. Het zet Affligem neer als een toegankelijk merk voor een breed publiek.'
De campagne is vanaf 9 november te zien op televisie, Facebook, Instagram en YouTube. Ook komen er later korte spin-offs, onder meer met Affligem Blond 0.0 %.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!