Actiegroep Agractie heeft aangifte gedaan van smaad en laster tegen een campagne van Dier&Recht. Dat meldt Nieuwe Oogst. Ook overweegt de actiegroep van boeren een kort geding aan te spannen om de campagne stop te zetten.
In de campagne roept Dier&Recht op te stoppen met zuivelproducten omdat de productie ervan zorgt voor veel leed bij koe en kalf. Op de posters die zijn opgehangen in de grote steden staat een pak melk met afbeelding en tekst 'zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed'. Dit lijkt op de gezondheidswaarschuwing op een sigarettenpakje.
Neerzetten als dierenmishandelaars
Agractie noemt de campagne stuitend en shockerend. 'Extra stuitend is het bovendien dat op de website van dierenleed bij deze 'campagne' direct reclame wordt gemaakt voor alternatieve producten', schrijft de organisatie. 'Betalen zij deze lasterlijke 'campagne'?'
(Tekst loopt door onder video van campagne Dier&Recht)
De aangifte is gericht tegen de organisatie Dier&Recht en haar directeur Frederieke Schouten omdat zij dierhouders openbaar neerzetten als dierenmishandelaars.
Agractie roept boeren op om ook zelf massaal aangifte te doen omdat ze worden neergezet als 'ernstige dierenmishandelaar/veroorzaker van ernstig dierenleed'. Boeren krijgen daarbij het advies zich niet te laten ‘afschepen door de politie die misschien zegt “dit is vrijheid van meningsuiting”’.
'Gebaseerd op feiten'
Agractie: ‘We moeten een vuist maken tegen dit soort clubs en personen en aangifte doen.’ Ook wordt een beroep gedaan op de politiek om hierover met moties, amendementen en Kamervragen te komen.
Directeur van Dier&Recht en dierenarts Frederieke Schouten stelt verbaasd te zijn over de aanklacht van Agractie. De voorlichtingscampagne is volgens Schouten gebaseerd op feiten, er staan geen onwaarheden in en de boeren worden niet genoemd.
Volgens de Dier&Recht-directeur kennen veel mensen de feiten niet. ‘Zij weten bijvoorbeeld niet dat een koe elk jaar een kalf moet krijgen om melk te blijven geven. Of dat een kalf direct na de geboorte wordt weggehaald bij de moeder, omdat de melk bestemd is voor mensen.’
Bizar gezien uitspraak Reclame Code Commissie
Schouten vindt het ‘bizar’ dat haar organisatie nu wordt weggezet als degene die aan valse voorlichting doet. ‘De zuivelsector maakt al jaren reclame die ons moet laten geloven dat zuivel een positieve bijdrage levert aan de natuur en onze eigen gezondheid. Niets is minder waar. Vorig jaar nog werd de campagne ‘Nederland draait op zuivel’ van de zuivelindustrie op veel punten als onwaar bestempeld door de Reclame Code Commissie.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!