Overslaan en naar de inhoud gaan

Luchtmacht-commercial met Afghaanse schoolmeisjes is nu een trieste herinnering

Jaap Toorenaar vat in weinig woorden de teloorgang van een campagne samen.
Luchtmacht-commercial met Afghaanse schoolmeisjes is nu een trieste herinnering
Luchtmacht-commercial met Afghaanse schoolmeisjes is nu een trieste herinnering
Luchtmacht-commercial met Afghaanse schoolmeisjes is nu een trieste herinnering
Luchtmacht-commercial met Afghaanse schoolmeisjes is nu een trieste herinnering

De Groene Amsterdammer* schrijft zelden over reclame, maar onlangs noemde het weekblad een commercial voor de Koninklijke Luchtmacht uit 2005. Daarin zie je Afghaanse schoolmeisjes die Engels leren, omdat de vrede weer langzaam opkrabbelt in hun land. Ook dankzij de Luchtmacht, één team, één taak.   

related partner content for mobile comes here

Bij het reclamebureau ARA was ik betrokken bij de campagne, waarvoor een cameraploeg van drie man onder aanvoering van regisseur Erik Lieshout afreisde naar het conflictgebied. Van het bureau kon niemand mee. 

Vaak toont Defensie ons spectaculaire acties van militairen en hun materiaal, voor het eerst zagen we het resultaat van hun werk: gewone burgers die hun leven weer oppikken. ‘Dat kan nu’, klonk het tijdens de besprekingen met de opdrachtgever, ‘nu kunnen we Nederland laten zien voor wie we het allemaal doen’.

Nadat de Taliban Kabul heeft ingenomen, zien we vandaag een trieststemmende commercial.   

Jaap Toorenaar        

De Schoolmeisjes-commercial van de Luchtmacht

De Schoolmeisjes-commercial van de Luchtmacht

*De harde, mannelijke hand – De Groene Amsterdammer 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in