Op 25 augustus wordt een creatieve actie op het Malieveld in Den Haag op touw gezet om aandacht te vragen voor de noodsituatie in de eventbranche. Met een menselijke kettingreactie zullen medewerkers uit de branche symbolisch laten zien dat er duizenden banen op de tocht staan. Het EventPlatform, dat de actie organiseert, wil met filmpjes en foto's een ‘social media bom’ verspreiden om Den Haag wakker te schudden.
'Natuurlijk heeft de branche begrip voor de overheidsmaatregelen om het Corona-virus in te dammen. De schade is echter zo groot dat alleen met extra overheidssteun de zakelijke eventbranche kan blijven voortbestaan. De verruiming die in juli aangekondigd is is voor de meeste bedrijven een druppel op een gloeiende plaat. Een dramatische ontwikkeling omdat jarenlange opbouw van een creatieve en innovatieve industrie in korte tijd voor een groot gedeelte weggevaagd wordt', staat te lezen op de website van CodeRood.Live.
De actie is de opmaat voor de Night of Live, waarbij dinsdagavond 25 augustus alle belangrijke eventgebouwen in Nederland rood zullen kleuren. Ook wordt er namens de eventbranche een petitie aangeboden aan leden van de Tweede Kamer.
Venue Marketing, initiatiefnemer van de actie Night of Live 2020, wil de branche een hart onder de riem te steken en steun te vragen voor de penibele situatie waarin de industrie zich bevindt. 'Al deze bedrijven staat een golf van faillissementen en ontslagen te wachten', zegt Stijn Oude Vrielink, eigenaar van Venue Marketing. 'Ook is het een brandend signaal richting de politiek en de rest van Nederland dat hen laat zien hoe omvangrijk en dramatisch de situatie van de evenementenindustrie als gevolg van COVID-19 daadwerkelijk is.'
Vijf voor twaalf
Afgelopen dinsdag kleurden tientallen bekende gebouwen als Paradiso, Tivioli, het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, Ziggo Dome, het Binnenhof, het stadhuis in Delft en De Kuip al rood. Door van 21.00 tot 23.55 uur rode lampen te ontsteken, gaven poppodia en theaters aan dat het in de sector nu echt vijf voor twaalf is.
De boodschap die ze aan de politiek willen geven, is dat de door de coronacrisis worstelende evenementenbranche het zonder steun van de overheid niet gaat redden. De organisatie van de actie Red Alert vindt dat de steunpakketten moeten worden voortgezet. De actie is in meerdere landen opgepikt. In Nederland is het voortouw genomen door de Vereniging Technisch Toeleverancier Evenementen (VTTE). Tijdens de actie kleurden ruim tachtig gebouwen rood.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!