Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo verdwenen de fameuze bureaunamen JWT en Wunderman en maakt VML z'n entree

Wunderman Thompson wordt VML. Global chief creative officer Bas Korsten van Wunderman Thompson krijgt een nieuwe rol binnen het netwerk.
Mark Read
WPP-ceo Mark Read
Mark Read
WPP-ceo Mark Read

Reclame- en marketingbureau Wunderman Thompson gaat voortaan verder onder de naam VML. Dit heeft WPP bekendgemaakt. Erwin Jansen van Wunderman Thompson Benelux laat weten dat de naamsverandering ook in Nederland wordt doorgevoerd.

related partner content for mobile comes here

VML is als losstaand label nooit actief geweest in Nederland en geniet dan ook weinig bekendheid. Er blijkt ook een bouw- en schildersbedrijf uit Limmen actief onder de naam, maar daar zal WPP-ceo Mark Read zich vermoedelijk niet door laten stoppen.

Het Amerikaanse reclamebureau VML werd in 1992 opgericht in Kansas door reclameveteranen John Valentine, Scott McCormick en Craig Ligibel en in 2001 overgenomen door WPP. In 2018 fuseerde het met Young & Rubicam tot VMLY&R.

Consequenties

Moederbedrijf WPP claimt met de integratie van VML en Wunderman Thompson het grootste creatieve bureau in de industrie te creëren met 30.000 werknemers in 64 markten. Ceo Jon Cook van VMLY&R krijgt de leiding over de nieuwe groep, samen met global president Mel Edwards.

De fusie heeft ook consequenties voor de Nederlander Bas Korsten, hij is nu global chief creative officer van Wunderman Thompson. Hij bevestigt dat hij een nieuwe rol krijgt ‘waar hij heel blij mee is.’ Wat de functie precies behelst, wordt later bekend. De creatieve leiding van de nieuwe bureaugroep komt in handen van Debbi Vandeven van VMLY&R.

De naam Wunderman Thompson werd in 2020 gelanceerd. Het was een laatste overblijfsel van twee fameuze bureaunamen: Wunderman en J. Walter Thompson.

Hieronder een overzicht in vogelvlucht hoe J. Walter Thompson, Young & Rubicam en Wunderman geleidelijk van de markt verdwenen, net als de legendarische Nederlandse bureaus die opgingen in de internationale netwerken:

1877 James Thompson koopt de aandelen van reclame-inkoopbureau Carlton & Smith en verandert de naam in J. Walter Thompson

1923 John Orr Young en Raymond Rubicam openen een klein bureau Philadelphia.

1958 Lester Wunderman richt samen met partners Wunderman, Ricotta & Kline op.

1973 Wunderman overgenomen door Young & Rubicam, naam veranderd in Wunderman Cato Johnson (WCJ)

1978 Prins Meyer Stamenkovits & Van Walbeek (PMSvW) opgericht

1981 Ploegmakers Pels Glasbeek Hettinga (PPGH) opgericht

1985 PMSvW fuseert met Y&R

1988 PPGH wordt na overname door WPP: PPGH/JWT

1997 Ubachs Wisbrun opgericht

2000 WPP neemt Y&R over

2000 Rebranding van Wunderman in Impiric

2001 De naam Impiric beklijft niet en Wunderman keert terug

2007 PPGH/JWT wordt Ubachs Wisbrun/JWT na fusie

2008 Wunderman wordt in de Benelux Y&R/These Days

2012 Ubachs Wisbrun/JWT wordt JWT Amsterdam

2015 JWT Amsterdam wordt J. Walter Thompson Amsterdam

2016 Wunderman komt terug als Blast Radius/Wunderman

2017 Activiteiten Wunderman & Y&R/These Days gecentraliseerd in Antwerpen

2020 J. Walter Thompson wordt Wunderman Thompson Amsterdam

2023 Wunderman Thompson wordt VML

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jan Rijkenberg

En de klant maar vertellen hoe belangrijk merk consistentie is.

René Verhagen

Ogilvy en Wavemaker gaan op in Mindshare Creative.
VML wordt VML Mindshare Creative by WPP.
VML Mindshare Creative wordt VMLMC/WPP.
VMLMC/WPP wordt WPP.
WPP beklijft niet en introduceert nieuw label met roots:
J. Walter Thompson.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in