Reclamebureau Roorda verwelkomt Yakult Nederland als nieuwe klant. Het merk achter het zuiveldrankje zat hiervoor bij Creature (XXS Amsterdam), dat is opgeheven vanwege uitblijvende groei. Yakult moest dus een nieuw bureau zoeken. Een pitch ging hieraan vooraf.
Roorda mag ook aan de slag voor Nederland Schoon en Milieu Centraal, organisaties die respectievelijk strijden tegen tegen zwerfafval en onafhankelijke informatie verstrekken over duurzaamheidsvraagstukken.
Portfolio verbreden
Joeri Jansen, partner en creatief directeur van Roorda, zegt 'uiteraard supertrots' te zijn dat de nieuwe opdrachtgevers voor zijn bureau gekozen hebben. 'De kennis en ervaring die we hebben opgedaan bij het ontwikkelen van maatschappelijk campagnes als NIX18, Mono en BOB zetten we graag in voor een bredere groep adverteerders. De ambitie voor dit jaar is om ons portfolio te verbreden. Voorwaarde hierbij is dat positieve impact centraal staat.'
Jansen wil niet ingaan op wanneer het pitchproces van Yakult liep en welke of hoeveel andere bureaus er aan de pitch meegedaan hebben. Ook bij Milieu Centraal mag hij geen namen noemen, al kan hij wel kwijt dat er drie bureaus meededen aan de pitch.
Eerste Yakult-werk in september
De eerste Yakult-campagne uit de koker van Roorda is vanaf september zichtbaar, onder andere op televisie. 'We zijn nu aan het werk en onderzoeken hoe we de internationale campagne in Nederland kunnen doorvertalen', aldus Jansen.
Creature
Yakult was een van de klanten van het gestopte Creature Amsterdam. Andere bekende klanten waren Makro, Rode Kruis en NS. Creature Amsterdam won een jaar geleden nog de pitch van BCC. Een aantal klanten kon ondergebracht worden bij andere bureaus van bureaugroep Candid, dat echter ook 'in goed overleg' afscheid moest nemen van verschillende andere klanten. Lees hieronder het artikel over het einde van Creature Amsterdam (terug).