De netto omzet van WPP daalde in het tweede kwartaal met 1,4 procent naar 28,6 miljard euro, het inkomen steeg wel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar: +1,6 procent naar 8,2 miljard. De Britse communicatieholding maakte vanochtend de tweedekwartaalcijfers bekend.
In Europa (waaronder Nederland) is geen groei (‘flat’), in Groot-Brittannië is er wel groei, in de Verenigde Staten (de grootste markt) dalen de resultaten. Vandaag werd bekend dat de Britse economie in het tweede kwartaal met 0,2 procent gekrompen is, als gevolg van de Brexit.
Vroege fase
De omzetdaling is lager dan in het eerste kwartaal, toen WPP -2,8 procent noteerde, maar CEO Mark Read waarschuwt wel dat de holding pas in de vroege fase zit van een ommekeer. ‘De resultaten in het tweede kwartaal zijn iets beter dan verwacht. Toch houden we vast aan onze ramingen voor dit jaar: een daling van 1,5 tot 2 procent.’ 2019 is daarmee het derde jaar op rij dat de netto omzet daalt.
Volgens WPP gaat het vooral minder met de Amerikaanse creatieve bureaus van het netwerk.
Nieuwe strategie
Read kwam vorig jaar met een nieuwe strategie, met een meer geïntegreerde aanpak, grotere samenwerking tussen de entiteiten binnen WPP en een minder ingewikkelde managementstructuur. Topklant Unilever werkt het liefst met een model waarbij de beste teams van WPP samenkomen en heeft minder behoefte aan samenwerking met een ‘los’ bureaumerk van WPP.
Read zegt dat klanten ‘positief’ reageren op de herstructurering. ‘Dat resulteerde de afgelopen tijd in new business en verlengde samenwerking, zoals met eBay, Instagram and L’Oréal.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!