Premium

WPP actieplan coronacrisis: tot 900 miljoen aan besparingen

Topman Mark Read: WPP heeft sterke financiële positie.

WPP ceo Mark Read

WPP onderneemt als gevolg van de coronacrisis actie om zijn marktpositie proberen te behouden en de klanten te kunnen blijven bedienen. De grootste communicatieholding ter wereld gaat omgerekend '800 à 900' miljoen euro aan besparingen doorvoeren en schort dividend- en aandeleninkoop op. Ook rapporteert het concern voorlopig geen vooruitzichten voor 2020. 

De top van WPP heeft een loonsverlaging van 20 procent voor drie maanden aanvaard, salarisverhogingen zijn uitgesteld, er is een personeelsstop en uitgaven aan freelancers worden herzien. 

Daarnaast kijkt WPP naar verdere acties om de kosten te verminderen, afhankelijk van de impact van het virus op de bedrijfsvoering in de komende weken en maanden.

Eerste twee maanden

WPP publiceerde vandaag wel de cijfers over de eerste twee maanden van dit jaar. Die waren positief totdat het coronavirus toesloeg. Over de eerste twee maanden steeg de groepsomzet met 0,4 procent, exclusief China, waar de impact van het coronavirus een daling van 16,1 procent veroorzaakte. Er werden grote accountwinsten behaald, waaronder Intel en Hasbro.

Het concern laat weten dat 'onze bedrijven goed functioneren onder de gegeven werkomstandigheden. Ze werken wereldwijd aan effectieve campagnes voor klanten, overheden en ngo's over de hele wereld.'  WPP ondersteunt momenteel overheden en internationale gezondheidsorganisaties bij communicatieprogramma's rond COVID-19. Maar deze activiteiten zijn niet voldoende om het gapende gat te dichten door het wegvallen van advertentie-inkomsten.

Ceo Mark Read: 'De acties die we de afgelopen 18 maanden hebben ondernomen om WPP te stroomlijnen, plus het ophalen van 3,6 miljard aan activaverkopen, hebben ons in een sterke financiële positie gebracht. Bij heel WPP is 95 procent van onze mensen thuis aan het werk. We letten op elkaar en daarnaast zijn creativiteit, samenwerking en veerkracht de sleutel.'

Read spreekt verder van een uitdagende tijd waarbij het instorten van de advertentiemarkt 'verstrekkende gevolgen heeft'. Hij ziet een verschuiving naar 

Dit is een uitdagende tijd voor de advertentiegroepgroepen in het algemeen aangezien de verstrekkende gevolgen van de verspreiding van het coronavirus duidelijk worden, 'zoals een verschuiving naar voorlichtingscampagnes, e-commerce en livestreaming; de opkomst van een 'homebound economy' en een potentiële recessie.'

Eerder al liet Publicis Groupe weten tot nader order geen financiële resultaten te publiceren.

Later meer

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie