Wayne Parker Kent deelt vanaf vandaag - op Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar - zogenaamde 'Blue Monday-pakketten' uit aan marketeers, vakmedia en bureaus. Het pakket bestaat onder meer uit drie Superhelders, het eigen bier van het creatief contentbureau.
‘De coronapandemie, de lockdown, Blue Monday… januari 2021 is voor veel mensen best een donkere maand’, aldus Daan Zoetmulder, managing director van Wayne Parker Kent. ‘De mensen in onze industrie zoeken elkaar normaal gesproken veel op. We zijn gewend aan events, meetings en gezelligheid. Door ons aan de regels te houden, kunnen we elkaar hopelijk snel weer ontmoeten. Maar het kan nog wel even duren. Om je heen proef je ondertussen de behoefte aan positiviteit. Tijd dus om iets goeds te doen.’
Steentje bijdragen
Wayne Parker Kent treedt met dit initiatief in de voetsporen van onder meer Sunweb en Burger King, bedrijven die eerder al in het nieuws kwamen met sympathieke acties voor hun branche. ‘Wij willen onszelf absoluut niet vergelijken met deze grote spelers, maar we vinden het belangrijk dat we ons steentje bijdragen’, zegt Zoetmulder. ‘We zijn natuurlijk een creatief contentbureau, maar eigenlijk is bierbrouwen hetzelfde als content maken. Als je het goed doet, smaakt het je publiek naar meer. Daarom hebben we sinds een tijdje ons eigen bier. Dat komt mooi van pas nu iedereen wel een biertje kan gebruiken. Wij wel in elk geval.’
Het initiatief van Wayne Parker Kent wordt gelanceerd op LinkedIn. ‘Blue Monday is voor veel mensen de meest deprimerende dag van het jaar. Het perfecte moment dus voor onze actie’, aldus Zoetmulder. Om de actie onder de aandacht te brengen ontwikkelde WPK verschillende video’s en social posts. Marketeers en andere creatieve professionals kunnen het pakket bestellen via een speciale pagina op de website van het bureau. De actie duurt zolang de voorraad strekt.
Meer aandacht voor psychische problemen op Blue Monday
De feestdagen zitten erop, goede voornemens zijn mislukt en het werk is weer begonnen: volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall - die de term als eerste gebruikte in 2005 - zijn dit de ingrediënten voor de meest deprimerende dag van het jaar: Blue Monday. De theorieën van Arnall zijn niet onomstreden, maar toch gaan media flink aan de haal met het fenomeen. Ook is er meer aandacht voor de ongeveer 800.000 Nederlanders die jaarlijks kampen met een stemmingsstoornis. Maandag zijn er verschillende evenementen om aandacht te vragen voor het onderwerp. Zo is er een depressiegala, een initiatief van psychiaters Bram Bakker en Esther van Fenema, om depressie op de werkvloer op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Bekende Nederlanders, onder wie schrijfster Mirjam Vriend, RTL-designers Frank & Rogier en GTST-actrice Dilan Yurdakul zullen over hun ervaringen spreken. Illustratrice Marieke de Goeij komt met Het Grote Depri Doe-Boek, vol met oefeningen, verhalen, tips en trucs. Ook is er een Blue Monday Run: hardlopen in 32 Nederlandse gemeenten voor en door mensen met depressie. Hiermee wordt geld opgehaald voor het ondersteunen van mensen met psychische problemen. |
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!