Roman Stikkelorum staat als wij hem een dag voor de uitreiking spreken, met gepakte koffers op het punt het vliegtuig in te springen. Hij is op weg naar Oslo waar hij samen met een delegatie van het bureau tijdens een grote gala-avond de European Design Award voor beste agency in ontvangst gaat nemen. Stikkelorum, strategic director van Vruchtvlees, reist alvast vooruit. Hij moet eerst nog een lezing geven.
Bizar
Hij geeft toe dat hij een tikje beduusd is door het nieuws van de overwinning. “Ik kan mijn hoofd er nog steeds niet helemaal omheen vouwen.” De European Design Awards is een Europese prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste designers van Europa.
De jury, vertelt Roman, bestaat uit journalisten van een veertiental toonaangevende, Europese designbladen. Als winnaar uit de bus rollen tussen de vele tientallen kanshebbers is volgens hem tamelijk bijzonder. “Er zijn bizar veel inzendingen.”
Lef
De jury werkt met een puntensysteem. De precieze criteria kan Stikkelorum niet noemen, maar hij vermoedt dat de uitverkiezing te danken is aan manier waarop Vruchtvlees de Dutch Design traditie digitaal weet te vertalen. “Dat minimalistische, innovatieve en kernachtige met een humoristische twist is iets wat ons kenmerkt.”
Het is niet de eerste keer dat een Nederlands bureau de prijs in de wacht sleept. Vorig jaar won Silo voor de tweede keer de award. “We zijn lekker bezig als Nederland.”, aldus Stikkelorum. De prijs is volgens hem een boost voor het vertrouwen in het bureau: “Dit is voor ons en onze klanten die het lef tonen met ons te willen werken, de kers op de taart.”
Internationaal
Hij hoopt dat Vruchtvlees, dat nu vooral voor Nederlandse en Belgische opdrachtgevers werkt, straks meer internationale cliënten in het portfolio mag verwelkomen. “De prijs zet ons letterlijk op een internationaal podium.”