Ik zag vorige week de bijdrage van Betteke van Ruler waarin ze een lijst van 28 criteria publiceerde die opdrachtgevers kunnen hanteren bij de selectie van reclamepartner. Een prima lijst als ik zo vanuit mijn praktijk naar kijk. Maar voor je een nieuw bureau gaat selecteren, is het van belang in eerste instantie goed naar jezelf te kijken. Nee je hoeft niet in psychotherapie als opdrachtgever, maar een succesvolle selectie van een nieuw reclamebureau start met een kritische blik op de eigen organisatie. Als je die goed bekijkt en trouw aan jezelf bent heb je veel minder dan 28 criteria nodig om een keuze te maken. En soms helpt een goed gesprek met je bestaande bureau om het ‘huwelijk’ te redden. Wat voor opdrachtgever ben je?
Veel of weinig ervaring?
Heb je als opdrachtgever zelf contact met je bureau of gaan verschillende collega’s al dan niet met supervisie met dit nieuwe bureau aan de slag. Het profiel van je nieuwe bureau moet aansluiten bij jouw profiel als opdrachtgever. Heb je zelf veel ervaring of juist weinig met het aansturen van bureaus en het begeleiden van campagnes? Soms kan het nuttig zijn een bureau te kiezen dat je goed procesmatig en organisatorisch ondersteunt. Maar als je al van de hoed en de rand weet, kan zo’n werkwijze juist irritatie opwekken.
Wie moet je intern betrekken bij de keuze van het bureau.
Vraag relevante collega’s niet alleen bij de keuze, maar betrek ze ook bij het proces. Vraag om input om te komen tot een goed profiel van jezelf om daarna criteria voor het bureau op te stellen. Voorkom: “ïk heb ze niet gekozen en werk liever met en ander bureau”. Als dat gebeurt, krijgt het bureau vaak ‘de schuld’ en is de relatie geen lang leven beschoren.
Strategie of uitvoering?
In welke mate is je opdracht van strategische aard en verlang je kennis van je bureau op dit vlak? Of ben je zelf juist heel goed in het vertalen van je ondernemingsstratiegie naar marketing-communicatie en geef je een briefing liever direct aan creatieven dan aan een strateeg die daar nog een vertaalslag op maakt.
Hoe groot ben je voor je bureau?
Hoe groot is je opdracht, of hoeveel projecten ga je bij dat nieuwe bureau neerleggen. Jouw omvang als opdrachtgever is van wezenlijk belang bij de keuze van het bureauprofiel. Een kleine opdrachtgever moet (als het druk wordt) nog weleens om aandacht vragen bij een reclamebureau met veel grote accounts. En omgekeerd durft een klein bureau soms onvoldoende kritisch te zijn bij een klant die een business-kritische omvang heeft. En dat leidt soms tot minder kwaliteit.
Welke verwachtingen heb je van een bureau?
Veel bureaurelaties gaan stuk op onvoldoende helderheid over verwachtingen. Maak als opdrachtgever vooraf duidelijk wat hun rol is en welke doelen hun inspanningen moeten realiseren. Gelukkig kent de reclamewereld steeds minder opportunisten. Soms is het ook “nee, dat kan niet”. Het gesprek hierover is niet in een lijst met criteria te vatten. Het vraagt om een goed gesprek en soms elkaars nieren proeven over type samenwerking, doelen, budget en middelen.
Hoeveel disciplines zoek je in één bureau?
Werk je het liefst met specialistische teams of wil je zoveel mogelijk bij een bureau leggen om een geïntegreerde aanpak makkelijker te maken.
In de zoektocht naar een nieuw bureau kan veel voorbereiding vanaf het beeldscherm. En ook lijstjes met criteria kunnen nuttig zijn. Maar een orientatie kan niet zonder persoonlijk contact. Ik raad opdrachtgevers aan zowel in de fase van een longlist als bij een shortlist face-to-face (of nu via Zoom) contact te hebben met bureaus. Durf door te vragen en wees vice versa ook open en eerlijk.
Wat voor soort pitch bereid je voor?
Wil je slechts een paar bureaupresentaties zien of ben je op zoek naar een uitgebreide creatieve pitch. Sommige bureaus weigeren creatieve pitches zonder vergoeding. En terecht. Ze moeten voor het ontwikkelen van creatieve concepten vaak een vrachtlading aan uren maken, terwijl ze maar 25-33% kans hebben te winnen. En vaak zie je dat concepten ontwikkelt in een pitch niet daadwerkelijk kunnen worden ingezet voor een campagne omdat bureau en opdrachtgever daarvoor meer tijd met elkaar hadden moeten besteden.
Het selecteren van een nieuwe partner op het gebied van o.a. reclame of design is een proces waar je echt de tijd voor moet nemen. Die tijd verdien je dubbel en dwars terug. One night stands leiden niet vaak tot gelukkige huwelijken.
Ilan Roos is oprichter en eigenaar van Idephix - consultancy in merkstrategie, positionering en marketing - business innovator
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!