Trending deze week: protest tegen de AI-plannen van Meta

Het aanpassen van de gebruiksvoorwaarden van Meta valt niet in goede aarde bij gebruikers.

Verschillende platformen zijn druk bezig met het testen van AI. En wat gebruiken ze daarvoor? Juist, jouw content. Dat zorgde voor nogal wat commotie in het socialmedialandschap. Deze week kwam het nieuws naar buiten dat Adobe zijn voorwaarden (nogmaals) heeft aangepast. Toen de voorwaarden de eerste keer werden aangepast, vreesden klanten dat Adobe hun creatieve werk zou gebruiken om zijn generatieve AI te trainen. En dat viel niet bepaald in goede aarde.

AI testing programma van Meta

Op Instagram ontstond een soortgelijke ophef. Daar kregen gebruikers een mail vanuit Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, waarin stond dat ze bezig zijn met het uitbreiden van hun AI-systemen. Instagramgebruikers delen massaal stories en posts waarin ze Instagram vragen om te stoppen met het AI-programma.

Maar dit werkt eigenlijk averechts. In de gebruiksvoorwaarden van Meta staat dat ze geen eigendomsrechten hebben op je inhoud, maar je het bedrijf wel een licentie verleent om jouw content te gebruiken. Dit geldt dus ook voor het AI-testprogramma. Oftewel: hoe meer je post op het platform, hoe meer content Meta ontvangt om te testen. En dat is nu juist waar de gebruikers over vallen.

Instagram Story van Rafael Nadal

Zeg nee tegen AI

Deze ontwikkeling stoort ook de actiegroep None Of Your Business (noyb). Volgens de organisatie maakt Meta misbruik van persoonsgegevens voor het trainen van AI. Nyob heeft daarom een klacht ingediend bij elf gegevensbeschermingsautoriteiten, waaronder de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens. Voor gebruikers in de EU is het mogelijk om je af te melden voor dit AI-testprogramma door je uit te schrijven via de Instagram-app. Dat gaat niet - zoals sommige mensen denken - door een Instagram Story te plaatsen, maar kan alleen door een formulier in te vullen.

Voor gebruikers buiten de EU is dit helaas (nog) niet mogelijk. Bedrijven en merken die het belangrijk vinden dat hun content niet door Meta gebruikt wordt voor AI-testen, raden wij zeker aan om zich te verdiepen in dit programma en zich dan ook uit te schrijven als het tegen se normen en waarden van je organisatie in gaat.

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie