Het was de coming out van Anita Lotten, sinds dinsdag de nieuwe managing director bij Wunderman Thompson Amsterdam, voorheen JWT Amsterdam. Veertien jaar inmiddels is ze het organisatorische en financiële brein bij het bureau en diens rechtsvoorgangers. Maar waar de spotlights steevast gericht waren op Ralph Wisbrun en later Bas Korsten, de creatieve man, bleef Lotten relatief op de achtergrond. Tot dinsdag. Toen barstte het los.
Lotten heeft ervan genoten, zegt ze, van de leuke en enthousiaste reacties uit de meest onverwachte hoeken. ‘Om eerlijk te zijn: het voelt best goed om nu zelf in het zonnetje te worden gezet.’
Visionair
Dat ze Wisbrun zou opvolgen was een tijd lang niet zo evident voor haar als voor de founding father zelf. ‘Ralph zei altijd al: “Jij moet het gaan doen”, maar ik was altijd wat terughoudend.'
Ze voelde zich ook goed thuis in de rol naast hem en Bas Korsten– ‘Samen waren we de drie musketiers’ – waarin ze zorgde dat plannen organisatorisch en financieel landden.
'Ik heb lang met Ralph gewerkt en ben onder de indruk van zijn visie, zijn toekomstgerichtheid. Ik vind hem echt visionair en heb daardoor ook getwijfeld: zou ik dat ook kunnen? Het zijn grote schoenen om te vullen. Maar ik doe het op mijn manier.’
Je zegt dat altijd een ondernemer bent geweest. Waar komt dat vandaan?
‘Van mijn vader. Hij had een aantal kapperszaken in Amsterdam en zei altijd tegen mij: als je van een dubbeltje elf cent kan maken, kun je de hele wereld rond. Dat ondernemerschap is de rode draad in mijn jeugd en heeft nog steeds invloed. En die kappersachtergrond zorgt er nog steeds voor dat ik altijd wil dat mijn haar goed zit, dat ik verzorgd de deur uitga. Dat gaat er nooit meer uit.’
Waarom was je er nu wel aan toe zelfstandig de leiding te nemen bij Wunderman Thompson?
‘Ik ben er naartoe gegroeid, het laatste anderhalf jaar helemaal in de aanloop naar dit moment; we wisten al even dat dit eraan zat te komen. Bovendien verandert de branche enorm. Er is meer samenwerking en verbondenheid nodig tussen verschillende disciplines, tussen techniek, data en creativiteit, en tussen de klant en de specialisten. Om dat bij elkaar te brengen, te organiseren, daar ligt mijn expertise. Ik sta voor vernieuwing.’
Complex geheel
De VodafoneZiggo-pitch heeft een belangrijke rol gespeeld in haar keuze, vertelt Lotten. Zij was commercial lead in het WPP-team dat uiteindelijk het account binnensleepte.
De nieuwe samenwerking met de telecomgigant is de wijze die Lotten voorstaat.Kenmerken daarvan: de consument staat centraal; de marketingcommunicatie van de merken Vodafone en Ziggo loopt vanuit één structuur; de verschillende bedrijven uit de stal van WPP Nederland werken in één geïntegreerd team samen met VodafoneZiggo.
Of, om het motto van de drie musketiers aan te halen: één voor allen en allen voor één.
Lotten: ‘We werkten daar met een matrix van bedrijven, waardoor we de beste talenten konden selecteren voor de klus. Samen met Rogier Leliveld (Chief Client Officer van WPP, red) hebben we dat georganiseerd, een complex geheel hoor. Niet alleen wat samenwerking en inhoud betreft, maar ook financieel. Dat moet aan de achterkant toch geregeld worden. Uiteindelijk is commercieel succes het resultaat van samen de goede dingen doen.’
Filosofie fysiek zichtbaar maken
Haar financiële achtergrond en kennis zijn onbetwist van belang, erkent ze. ‘Ik heb van twee dingen professioneel verstand: financiën en reclamebureaus. De complexiteit van een grote merkoperatie laat zich goed vergelijken met die van een IPO, een beursgang.’
Toch benadrukt ze dat er meer is dan munten en matrixen, ook de culturele waarden verdienen de komende tijd aandacht. Wunderman Thompson moet ook ‘een beetje rock & roll zijn’. In de nieuwe WPP Campus ‘Amsteldok’ zit Wunderman Thompson nu nog op de 3e verdieping, maar vertrekt het voor de zomer naar de 8ste. ‘Daar moeten we onze filosofie als bureau fysiek zichtbaar maken. Dat we anders durven zijn. Want dat is uiteindelijk de basis voor ons succes.’